Pressemelding - Ingen nye smittetilfeller - nye vaksinetall pr. 26. mars - presisering av to-meteren

Kommuneoverlegen melder at det ikke er registrert nye smittede siste døgn.

Vi har ingen i isolasjon eller smittekarantene. En person er gått ut av isolasjon.

Vi har ingen registrert med koronasmitte i Narvik Kommune for første gang siden 9.mars.

Noen vaksinetall for Narvik kommune
Vi holder på med vaksineringen av de over 75 år (prioriteringsgruppe 3) og utvalgt helsepersonell. 20 % av vaksinene går vanligvis til dem. Vi er kommet til de som er 77 år gamle og eldre. Det er satt 372 vaksinedoser denne uken. Vi får 360 vaksinedoser i uke 13. Alle er vaksiner fra Pfizer.

Neste oppdatering av vaksinetallene kommer fredag 9. april grunnet påskehøytiden.

Vaksinestatus pr 26. mars
1202 personer har fått begge doser og er fullvaksinerte.
1960 personer har fått første dose.
Det er totalt gitt 3062 vaksinedoser.
Vi har mottatt totalt 3062 vaksinedoser siden vaksineringen startet, og alle har blitt satt i armen til innbyggere i Narvik kommune.

Oppklarende informasjon om en-meteren, kontra to-meteren i covid -19 forskriften
Se også kommunens nettside:

Forskriftsendringen for tiltakene vi alle skal følge nå inn i påsken er publisert, og vi ser at pressekonferansen fra regjeringen kan ha skapt noen misforståelser i forhold til hva den endelige forskriften sier. Forskriften er selve lovteksten, og utdyper i detalj hva tiltakene innebærer.

De nye tiltakene og reglene gjelder fra 25. mars. Tiltakene varer så lenge det er behov for dem, og skal vurderes innen 12. april.

Noen av de nye anbefalingene er:

Der du kan, hold 2 meter avstand til andre enn dem du bor med, kjæresten din eller 1-2 faste kontakter om du bor alene. Dette vil ikke gjelde for helsetjenesten, barnehager og skoler, eller andre tjenester for sårbare grupper der det i praksis kan hindre normal drift av tjenestene.

Av covid -19 forskriften kan man lese at:
For virksomheter hvor 1 meter er forskriftsfestet, vil kravet om 1 meters avstand fortsatt gjelde. Det gjelder for eksempel butikker, serveringssteder og frisører. Det betyr også at det fortsatt vil stå 1 meters avstand i veiledere og bransjestandarder for disse.

Vi anbefaler bruk av munnbind på alle steder der det ikke er mulig å holde to meters avstand. I helsetjenesten og skoler og barnehager gjelder egne råd.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering kommer tirsdag 6. april ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye tilfeller av smitte vil vi informere fortløpende.