Nytt busstilbud til Furumoen - og Furumotunnelen åpner

Nytt ruteoppsett i Narvik skal sikre et godt kollektivtilbud som også inkluderer det nye helsehuset og nytt sykehus.

Bilde av Furumotunnelen, tatt fra E6. - Klikk for stort bildeFurumotunnelen.

Endringene i ruteoppsettet gjelder fra mandag 28. oktober, og kommer samtidig med at ny tunnel fra E6 til Furumoen nå åpnes for fri ferdsel.

Det er Nordland Fylkeskommune som driver kollektivtransporten.

Komplett oversikt over det nye rutetilbudet finnes på reisnordland.no

Linjekart Narvik fom 28.10.2024. - Klikk for stort bildeLinjekart for kollektivtransport i Narvik sentrum fra og med 28.10.2024.

Linje 1, Håkvik skole - UNN Narvik, Furumoen

Linje 1 blir hovedaksen for kollektivtilbudet mellom byen og det nye sykehuset. Linja får kobling mot linje 2 ved rådhuset i begge retninger, og sikrer at reisende som skal på «tvers» i sentrum har et tilbud. En stor forbedring er at linje 1 vil kjøre på ettermiddag/kveld på søndag. Dette er en utvidelse av tilbudet i forhold til i dag.

Linja kjøres med halvtimesfrekvens mellom 06:20 til 20:20 på hverdager. Det kjøres timesfrekvens resten av døgnet på hverdager og timesfrekvens mellom kl. 06:20 og 23:20 på lørdager og 14:20 og 22:20 på søndager.

Linje 2, Framnes torg – Narvikfjellet

Det opprettes en ny linje 2 som kjøres mellom Narvikfjellet og Framnes.

For å sikre et stabilt driftsopplegg vil linja avsluttes henholdsvis på Framnes og på Idrettens Hus annenhver gang.

Det legges opp til korrespondanse med linje 1 ved Rådhuset i begge retninger.

Linja kjøres med halvtimesfrekvens fra 07:00 til 18:00 på hverdager. Etter kl.18 kjøres det fire rundturer. Lørdager er det totalt åtte rundturer jevnt fordelt mellom 07:30 og 18:30. På søndager kjøres ingen avganger.

Linje 3, Bjerkvik – Narvik bussterminal - Beisfjord

Frekvens reduseres mellom Bjerkvik og bussterminalen sammenliknet med dagens tilbud. Reisende på strekningen Bjerkvik – Narvik oppfordres til også å benytte regionbussene 100, 200 og 300, hvis det ligger til rette for det.

Frekvens Bjerkvik – Narvik bussterminal: Det kjøres ni avganger i begge retninger på hverdager og fire avganger på lørdager. I tillegg kommer region – og skolebusstilbudet. Totalt gir dette 16-18 avganger daglig. På søndager ivaretas tilbudet av regionbusstilbudet.

Frekvens Narvik bussterminal – Beisfjord: Tilbudet er i utgangspunktet uendret. Noen av turene forlenges til UNN Narvik, på andre avganger må passasjerer bytte buss på holdeplass Breisbakken.

Regionlinjene 100, 200 og 300

UNN Narvik vil bli betjent av disse linjene i begge retninger.

Troms fylkeskommunes kollektivselskap, Svipper, har bekreftet at også linje 100 fra Tromsø vil betjene sykehuset i begge retninger.

For linje 100 til Bodø og Kjøpsvik vil disse ha start og stopp ved sykehuset.

Luftfoto av Furumoen sykehjem til venstre, Narvik Helsehus i midten og nye UNN Narvik til høyre. Ofotfjorden i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeNarvik Helsehus og nye UNN Narvik.