VM gjør Narvik og Nord-Norge mer attraktiv

Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) har tildelt Norges Skiforbund (NSF) og
Narvik kommune alpin-VM 2029.

Jubelen brøt løs blant de flere hundre som hadde møtte opp på utestedet Malmen i Narvik for å følge overføringen fra Reykjavik og avgjørelsen om hvem som skal arrangere VM i alpint i 2029. - Klikk for stort bildeVILL JUBEL: Jubelen brøt løs blant de flere hundre som hadde møtte opp på utestedet Malmen i Narvik for å følge overføringen fra Reykjavik og avgjørelsen om hvem som skal arrangere VM i alpint i 2029. Terje Næsje

– Verden fortjener dette!

En jublende ordfører Rune Edvardsen var ikke snau da han fikk ordet i Reykjavik. Men han hadde god grunn. Norge og Narvik skal i 2029 arrangere verdens nest største vinterarrangement etter OL, VM i alpint.

Det bestemte styret i det internasjonale skiforbundet FIS tirsdag kveld.

Det verden nå kan glede seg til er løyper i verdensklasse, og et landskap publikum aldri har sett maken til på dette nivået.

Soldau i Andorra og Val Gardena i Italia ble utmanøvrert i konkurransen om å bli arrangør i 2029. Til dem hadde Rune Edvardsen denne meldingen direkte fra scenen i Reykjavik:

– Tusen takk til de andre kandidatene. Dere var veldig gode. Vi elsker dere, men vi kom først og dere på annenplass. Dere er likevel veldig gode.

Straks han har fått summet seg etter tildelingen sier han dette til alle i Narvik:

– Dette er en fantastisk god dag for ski-Norge, Nord-Norge og Narvik.
– Jeg vil takke alle som har gjort dette mulig; gode nordnorske krefter og nasjonale myndigheter og Skiforbundet.

– Et VM på hjemmebane vil bety svært mye for alpinsporten i Norge, med hensyn til rekruttering, interesse for sporten og så videre.

– Ingenting kommer av seg selv. Narvik kan ikke gjøre dette alene, dette er et nordnorsk og nasjonalt prosjekt, og nå starter arbeidet!

– Vi er beredt til å være en god vertskapskommune i nært samarbeid med landsdelen for øvrig - og i samarbeid med ski-Norge.

– Vi byr på et unikt og snøsikkert VM-anlegg, spektakulære TV-bilder hvor alpinistene kjører rett ned mot fjorden, og vi byr på et godt vertskap.

– Men husk; for oss i nord handler dette ikke om en to ukers alpin- og folkefest. Det handler om alt som skjer før - og alt som skjer etterpå; innen idrett, i næringsliv og offentlige aktivitet.

– Spesielt for reiselivet vil et VM bety mye. Det er svært god overlapp mellom interessen for alpint – og reiselivsmarkedet, og vi i Nord-Norge må jobbe godt sammen for å realisere vekstpotensialet.

Norge har forsøkt å få et VM i alpint flere ganger. Med Narvik som kandidat ble det fulltreff på andre forsøk.

For Norge som alpin- og skinasjon er dette stort. For Narvik og Nord-Norge er det enda større. Og arrangementet får mye å bety utover det sportslige.

– Nå setter vi ekstra kraft på alt arbeidet som kan legge til rette for bolyst, besøksturisme, tilflytting og næringsetableringer, sier rådmann Lars Skjønnås.

Han peker på at et VM i 2029 for Narviks del handler om langt mer enn noen ukers idrettsfest og medie-oppmerksomhet.

– Vi skal høste langt mer enn som så av dette. Målet er flere varige arbeidsplasser, flere innbyggere og et mer attraktivt lokalsamfunn.

– Narvik har flere industrisatsinger som etter hvert vil kunne gi et betydelig antall nye arbeidsplasser. At vi gjennom et VM kan få et stort antall flere arbeidsplasser tilknyttet reiseliv og besøksnæringen, vil komplettere arbeidsmarkedet i Narvik på en veldig god måte.

– Og rosinen i pølsa er at dette igjen vil gjøre det lettere for alle oss i det offentlige; kommune, fylke og statlige virksomheter, å rekruttere til alle de yrkesgruppene vi har behov for – det være seg alt fra lærere og førskolelærere til hele spennet av yrkesgrupper innen helse- og omsorgssektoren.

– Dette er rett og slett en trippel vinn-vinn-situasjon som vi nå skal gjøre vårt ytterste for å utnytte. Narvik har rett og slett blitt mer attraktiv. Men det gjelder ikke bare oss.

– Med denne tildelingen av VM i 2029 er hele Nord-Norge satt på kartet, og vi har nå fått et fortrinn til blant annet å rekruttere nye innbyggere og arbeidskraft som vi kommer til å behøve, sier Lars Skjønnås.