Vil gi statsstøtte til Alpin VM 2029

Regjeringen vil gi inntil 342 millioner kroner i statsstøtte til VM-anlegg i Narvikfjellet. Kulturminister Lubna Jaffery presenterte selv gladnyheten i Narvik mandag ettermiddag.

Store internasjonale mesterskap som VM i alpint skaper samhold, felles minne og identitet. VM i Narvik vil ikke bare være stort for norsk idrett, men også for hele Nord-Norge. Med spektakulære bilder fra nordnorsk natur og en folkefest uten like, vil et verdensmesterskap i Narvik profilere og utvikle den nordnorske landsdelen.

- Endelig kan Nord-Norge få anledning til å arrangere et mesterskap av internasjonalt format, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

Det internasjonale skiforbundet tildeler verdensmesterskapet 4. juni 2024, på et styremøte i Reykjavik. Hvis Narvik blir tildelt VM, vil regjeringen legge fram saken for Stortinget før eventuelt tilskudd kan gis. Et eventuelt statlig tilskudd må også samsvare med statsstøtteregelverket.

En milepæl

- Dette er gledelig, og det er en milepæl i arbeidet for finansering av et VM-anlegg. Med bevilgning fra Regjeringen og tidligere i år fra Nordland fylkeskommune, har vi kommet svært langt, og det inngir troverdighet i søkerarbeidet i forhold til Det Internasjonale Skiforbundet FIS. Norge vil dette, sier styreleder i Narvikfjellet Allmenn, Eirik Frantzen.

Ordfører Rune Edvardsen sier seg svært glad for Regjeringens vedtak:

- Dette er utrolig bra. Et VM vil gode ringvirkninger for landsdelen og Norge. Dette handler ikke om en 2 ukers VM-fest, men om alt som vil skje i årene og tiårene etter. Et VM vil forsere både offentlige og private investeringer.

God kandidat

Rune Edvardsen minner om at alpinnasjonen Norge aldri har arrangert et VM i alpint:

- Med Narvik og Nord-Norge som arrangørsted, er Norge en sterk og god kandidat til et VM i 2029, sier han.

Kulturministeren understreker også:

- Et VM kan inspirere flere barn og unge til å begynne med idrett og få kjenne på idrettsglede. Derfor vil vi i regjeringen selvsagt bidra til et eventuelt VM i alpint i Narvik.

GLEDE: Kulturminister Lubna Jaffery ga gladmeldingen på Øvre Fjellheisstasjon i Narvikfjellet mandag ettermiddag. Fra venstre: Roger Bergersen (Forte Narvik), Eirik Frantzen (styreleder Narvikfjellet Allmenn), statsråd Lubna Jaffery, VM-sjef Erik Plener, Lena Hope (kultursjef og styremedlem i VM-selskapet), Knut-Eirik Dybdal (styreleder i VM-selskapet), samt ordfører Rune Edvardsen. Kalle Punsvik