Uenighet om konklusjon i revisjonsbrev 3

Kommunestyret har vært holdt løpende orientert.

Fornes og Arnes - Klikk for stort bildeBildet viser området på Fornes, til venstre i bildet, og Arnesfjellet. Kristoffer Klem Bergersen

En ekstern gjennomgang finner ingen feil ved rådmannens handlemåte i forbindelse med investeringer tilknyttet kjøp av tomt på Fornes og oppgradering og istandsetting av bygninger og anlegg på Arnesfjellet.

Det beskrives videre at grunnlaget for å mene at administrasjonen har gått ut over sine fullmakter er tvilsomt.

– Advokatfirmaet Harris bekrefter i sin vurdering til oss at det vi har gjort er i tråd med delegasjonsreglementet. Det er vi fornøyd med. Nå vil vi ta en prat med vår revisor for å finne ut av hvordan det var mulig å konkludere så ulikt om så trivielle forhold tilknyttet kommunens drift, sier kommunalsjef Rolf M. Lossius i Narvik kommune.

Saken som det her er snakk om er knyttet til «Revisjonsbrev 3» fra vår revisor, KomRev Nord, datert den 25. september 2023. I brevet gis det uttrykk for at to investeringsprosjekt, «Arnesfjellet» og «Tomt Fornes og Arnes», ikke er i henhold til gyldige budsjettvedtak. Revisor synes å være av den oppfatning at administrasjonen har bokført utgifter på 5.9 millioner kroner på Arnesfjellet og 3.8 millioner kroner på tomt Fornes og Arnes uten hjemmel i investeringsbudsjett eller politisk vedtak.

Brevet har fått bred medieomtale. I Fremover med tittelen «Revisor steiler: – Narvik har kjøpt tomter og oppgradert uten lov», og i NRK ble saken vinklet slik: «Revisor mener rådmann brukte 9,7 millioner kroner uten lov: – Veldig alvorlig. Rådmann Lars Skjønnås og administrasjonen i Narvik skal ha brukt nærmere 10 millioner kroner uten vedtak fra politikerne.»

I motsetning til det som revisjonsbrevet har skapt av støy, oppsummerer advokatfirmaet Harris slik:

«Etter vårt syn er det tvilsomt om det er grunnlag for å konkludere med at administrasjonen har gått utenfor sin fullmakt, eller at midler brukt på de omtalte postene ikke har hjemmel i gyldig politisk vedtak. Etter vår oppfatning er det mye som tyder på at kommunestyre og administrasjon har hatt samme oppfatning av innholdet i administrasjonens fullmakt på dette punkt.»

– Denne måten å oppsummere det hele på kommer altså etter at vi til advokatfirmaet Harris har stilt til rådighet nøyaktig samme informasjon som KomRev Nords revisor har hatt tilgang på.

– Kortversjonen av denne informasjonen er at kommunestyret i Ballangen allerede i 2019 vedtok at det skulle gjøres ulike investeringer på Fornes og Arnes. Dette er fulgt opp av rådmannen i Narvik etter de fullmaktene som ligger i delegasjonsreglementet.

– Kommunestyret har gjennom ulike saker vært holdt løpende orientert om hva rådmannen har gjort. Det samme kan sies om hvordan revisor har vært holdt informert. Og revisor har over år uten innvendinger godkjent regnskapene hvor Fornes og Arnes har vært elementer.

– Med bakgrunn i dette var substansen i revisorens brev mildt sagt overraskende for oss. Nå skal vi som sagt ta oss en prat med KomRev Nord om hvordan vi skal ta dette videre. Trolig vil det resultere i en mindre justering av ordlyden i delegasjonsreglementet, sier Rolf M. Lossius.