Tre nye fastleger - Hilde, Martine og Katarina

Hilde Laukvik, Martine Apelqvist Ekhorn og Katarina Sofie Holmlund Niia er alle ansatt som nye fastleger i Narvik.

Hilde Laukvik er ferdig utdannet spesialist i allmennmedisin, mens Martine Apelqvist Ekhorn og Katarina Sofie Holmlund Niia starter spesialiseringen nå.

Fastlegesituasjonen i Norge er fortsatt utfordrende, også i Narvik. En felles arbeidsgruppe med fastleger og kommunalt ansatte har laget en legeplan for Narvik, og vi jobber etter en 3-årig plan for å rekruttere flere fastleger til kommunen vår.

Siden 2021 har Narvik kommune rekruttert 12 fastleger til både kommunale stillinger og næringshjemler som fastlege.

Narvik kommune jobber nå intensivt og målrettet med rekruttering av fastleger til Narvik og til fastlegehjemlene i kommunen vår. Blant annet er lege Benjamin Lischner ansatt i en stilling som medisinskfaglig rådgiver.

– Vi har også kontakt med personer som fortsatt er på legestudiet, for å vekke interessen for allmennmedisin og Narvik så tidlig som mulig. Vi forsøker rekruttere til Narvik fra andre steder og kommuner, sier Benjamin Lischner, lege og medisinskfaglig rådgiver.

For å oppsummere legeplanen med få ord:

Intensiv rekruttering, og vi lytter til hva legene selv ønsker for å bli værende i Narvik. Systematisert og profesjonalisert veiledning for at legene kan bli spesialister.

Og ikke minst - vi legger til rette for at også fastleger skal kunne ha familie og en normal arbeidshverdag.

I praksis betyr det en blanding av kommunalt ansatte fastleger, og fastleger som driver legekontorer som næringsdrivende.

For kontakt med din fastlege, benytt i første omgang Helsenorge.no

Foreløpig kan de fleste kommunale legesentre kontaktes via Helsenorge.no. Hvis din fastlege ikke har rukket ta i bruk alle funksjonene på Helsenorge.no kan du også ta kontakt med legekontoret på telefon, eller ved fysisk oppmøte.

Oversikt over legekontorer i Narvik

– Alle fastlegene våre skal ha overkommelige lister, og muligheten til å ha et godt liv ved siden av jobben som fastlege, forklarer Benjamin Lischner.

Portrett av Benjamin Lischner, medisinskfaglig rådgiver, og Susanne Rogander, enhetsleder Legetjenester i Narvik kommune. Bildet er tatt på Stein Rokkans plass, mellom K49 og rådhuset i sentrum av Narvik. - Klikk for stort bildeBenjamin Lischner, lege og medisinskfaglig rådgiver og Susanne Rogander, enhetsleder Legetjenester i Narvik kommune.

– Det var her i Narvik jeg ville bo, men det var avgjørende for meg var at jobben lar seg kombinere med resten av livet. Det er mange leger som strever med å få jobb og livet utenfor til å gå opp. Jeg ønsker ikke å ofre privatlivet for å gjøre en god jobb. Narvik legger til rette for begge deler, sier Martine Apelqvist Ekhorn.

Portrett av Martine Apelqvist Ekhorn. Bildet er tatt på Stein Rokkans plass, mellom K49 og rådhuset i sentrum av Narvik. - Klikk for stort bilde

– Jeg har hatt 7 fine år i Gratangen som fastlege, men jeg ville hjem. I Narvik har de laget gode rammer for både næringsdrivende og kommunalt ansatte leger, og det gir en trygghet, sier Hilde Laukvik.

Portrett av Hilde Laukvik. Bildet er tatt på Stein Rokkans plass, mellom K49 og rådhuset i sentrum av Narvik. - Klikk for stort bildeHilde Laukvik, fastlege.

– Jeg er fra Beisfjord, men det var ikke en selvfølge at jeg skulle bosette meg her. Det finnes jobber andre steder. Men her i Narvik får jeg både god veiledning og god oppfølging mens jeg gjennomfører spesialiseringen i allmennmedisin.

– For at vi skal kunne ha et liv ved siden av er det viktig at jobben er tilrettelagt. Utdanningsløpet er krevende, og det er mye vi skal gjennom i løpet av de 5 årene utdanningen varer.

– Jeg vil også ha både jobb og et liv, og ikke være nødt til å velge. Her i Narvik må jeg ikke velge, men kan få begge deler.

Katarina Sofie Holmlund Niia. Bildet er tatt på Stein Rokkans plass, mellom K49 og rådhuset i sentrum av Narvik. - Klikk for stort bildeKatarina Sofie Holmlund Niia, fastlege.