Takk til Heidi!

Heidi Hvaal Leiros går i dag over i pensjonisttilværelsen. Vi takker henne for hennes store engasjement og betydningsfulle bidrag til kulturlivet i regionen.

Heidi Hvaal Leiros - Klikk for stort bilde- Det er viktig å satse mye på kultur, for det er det tilflyttere til kommunen ser etter. At det er et levende kulturliv og fine kulturarenaer, sier Heidi. Kristoffer Klem Bergersen

-Det har vært givende å bidra til at barn og unge får kulturelle opplevelser, muligheten til å utfolde seg og en følelse av mestring. Gjennom formidlingen av ulike kunstformer oppdager de også at deres uttrykk kan gi opplevelser for andre. Dette skaper en følelse av fellesskap og gir et positivt bidrag til samfunnet, -Heidi Hvaal Leiros.

Solid bakgrunn

Heidi Hvaal Leiros har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og Barratt Due musikkinstitutt i Oslo. Samt videreutdannelse fra lærerskolen i Bodø og MF i Oslo.

Fra tidligere har hun hatt flere solistoppgaver i større verk over flere år og vært utøvende klassisk sanger i inn- og utland. Hun har hatt samarbeid med en av Norges mest kjente nyere salmediktere, Svein Ellingsen som førte til plateinnspillingen ¨La håpet få leve i verden¨ i 1993, med påfølgende turné. Hun har opptrådt over flere år i lokalsamfunnet også sammen med sin ektemannen som har akkompagnert på gitar. I tillegg til dette har hun lang erfaring med kor, og har tidligere vært dirigent for Ballangen Mannskor i flere år. I 2016 startet hun skolekor i Ballangen.

Kulturtilbud for barn og unge

Heidi har i mange år jobbet i skolen som lærer og hatt sentrale roller innen kultur i kommunen.

Til sammen har hun jobbet i Kulturskolen i 24 år: 20 år som rektor i Ballangen før kommunesammenslåingen og de siste årene som leder for Narvik Kulturskole, avdeling Ballangen.

Heidi nevner at et av høydepunktene i karrieren hennes har vært å utvikle tilbudene og nå milepælen med å bygge egne kulturskolelokaler i Ballangen, inkludert en dansesal i flerbrukshallen.

Heidi Hvaal Leiros - Klikk for stort bildeHeidi Hvaal Leiros Kristoffer Klem Bergersen

-Jeg har likt veldig godt å arrangere kulturskole konsertene. Det har opplevdes stort for både elevene og foreldrene, samt oss som har jobbet i kulturskolen, forteller Heidi.

-At elevene lærer seg å opptre har mye å si for fremtiden til de unge, dette er erfaringer som kan tas med videre i andre sammenhenger i livet, fortsetter Heidi.

Den kulturelle skolesekken - DKS

Heidi har parallelt vært ansatt i kommunen som fagleder for Den kulturelle skolesekken, DKS. Først flere år i Ballangen, men de siste årene for hele Narvik kommune.

-DKS gir barn og unge kulturelle opplevelser, men også muligheten til å lære om kulturarv, sier Heidi.

Heidi nevner videre at hun er veldig takknemlig for flere sentrale samarbeid, blant annet med Museum Nord, Narviksenteret, Kulturhuset, Aurora kino i Narvik, Bibliotekene, Orgelkids, Flere Farger og Vinterfestuka med arrangement og konserter.

-Jeg synes vi har fått til veldig fine ting sammen, oppsummerer Heidi.

Hilsen fra Lars Kristian

Samarbeid med Heidi strekker seg over flere år, fra vi var rektorer i hver vår kommune og utvekslet interkommunale tjenester til sammenslåingen av kommunene våre og utviklingen av Nye Narvik kommune, forteller Lars Kristian, rektor ved Narvik Kulturskole.

Lars Kristian Jakobsen, rektor ved Narvik kulturskole - Klikk for stort bildeLars Kristian Jakobsen, Rektor Narvik Kulturskole

-Heidi og jeg har hatt en veldig god personlig relasjon fra vi møttes, noe som var fundamentet i det arbeidet vi har gjort sammen i ny kommune.

-Det har vært viktig for Heidi at kulturskolen skal representere kvalitet, noe som gjorde at hun stod stødig selv i krevende beslutninger. Samtidig hadde hun et glødende engasjement for utviklingen av kulturskoletilbudet i Ballangen - og at ressursene som ble frigjort fra gamle Ballangen kommune skulle brukes til å styrke det faglige tilbudet i Ballangen. Her har Heidi oversett en positiv utvikling av tilbudet til barn og unge i Ballangen - en styrking av tilbudet som også vil fortsette i tiden fremover, -Lars Kristian Jakobsen.

Det vil være Milos Gouka som tar over som avdelingsleder for Kulturskolen avd. Ballangen og Marie Helen Fjärdbo som overtar ansvaret for DKS i Narvik kommune.

Lykke til på veien videre

-Vi er veldig glade for tiden sammen med Heidi, en flott dame med en allsidig kulturbakgrunn, og som har hatt stålkontroll på sitt område under Kultur i kommunen. Trist å miste henne sammen med oss, men vi ønsker Heidi absolutt alt godt i sin nye tilværelse, og hilser all lykke til på veien videre, -Lena Hope, Kultursjef.