Svært mye regn på vei - fare for både flom og skred

De siste dagene har Vei og park med egne mannskaper og sine entreprenører brukt på forberedelser på grunn av de store mengdene nedbør som er meldt til helgen.

Til helgen vil det komme store mengder nedbør. Vi har ryddet snø, vi har skrapet og høvlet veisåler, og vi har åpnet opp stikkrenner, kummer og andre vannveier. I tillegg har vi tatt hull i brøytekanter over hele kommunen, sier Trond Solberg, enhetsleder for Vei og park i Narvik kommune.

Men det er meldt så mye nedbør at vi vet det vil bli ansamlinger av vann likevel. Nå håper Trond Solberg at folk flest kan hjelpe til, med noen enkle grep.

De som har sluker og vannintak i sine nærområder kan hjelpe til med å holde dem åpne hvis de går tett på grunn av sørpe og kvister. Det skal ikke så mye til, det holder å bare skrape litt i dem. Vi følger med, men vi kan ikke være overalt hele tiden, sier Trond Solberg.

Det er sendt ut varsel om mellom 40 og 130 millimeter nedbør på et døgn nå til helga. I tillegg er det sendt ut oransje farevarsel for flom og jord-, sørge- og flomskred, samt rødt varsel på snøskred

Nedbøren er meldt fra lørdag til søndag formiddag.    Nedbøren og snøsmelting gjør at vannføringen ventes å øke i små og middels store bekker og elver i løpet av lørdag.

Varselet for skred gjelder fra natt til lørdag og frem til søndag morgen.

På våre hjemmesider finner du også Vei og parks vakttelefon for kommunalt vegnett:

Kontakt Veg og park

Varsom.no - varslingstjeneste