Suksess på tredje forsøk - arbeidet med å bygge Kjøpsvik oppvekstsenter går videre

Narvik kommune og HENT AS har inngått et samarbeid for å realisere Kjøpsvik oppvekstsenter, i fellesskap. Det skjer gjennom en samspillsentreprise.

Luftfoto av Kjøpsvik skole. - Klikk for stort bildeLuftfoto av Kjøpsvik skole.

Anskaffelsen for en samspillsentreprise fungerer litt annerledes enn standard anbud, blant annet med dybdeintervju og caseløsning før entreprenør velges.

Kjøpsvik oppvekstsenter ble lyst ut på anbud to ganger, uten å lykkes.

Mer informasjon:

Går til uvanlig skritt - samspillsentreprise

I en samspillsentreprisedeler entreprnør og byggherre risikoen på en annen måte enn en totalentreprise, og begge parter må samarbeide på en annen måte for å realisere prosjektet. Det betyr også at de endelige planene for Kjøpsvik oppvekstsenter vil komme til å være annerledes enn i anbudene som ikke har lyktes.

– Vi har søkt etter og nå inngått avtale med en samarbeidspartner, ikke bare en entreprenør. Vi er veldig fornøyd med å kunne gå videre med prosjektet, slik at Kjøpsviksamfunnet kan få dette etterlengtede løftet, sier Morten F. Hanssen, eiendomssjef i Narvik kommune.

Narvik kommune og HENT AS legger nå planene videre for Kjøpsvik oppvekstsenter, og det innebærer blant annet hvordan prosjektet skal realiseres som en samspillsentreprise. Det inkluderer en tidslinje og endelig kostnad for Kjøpsvik oppvekstenter.

Luftfoto av Kjøpsvik-halvøya. Tatt en sommerdag, veien inn til Kjøpsvik til høyre, fjorden til venstre. - Klikk for stort bildeLuftfoto av Kjøpsvik-halvøya.