Slik ble 28. mai markert

28. mai 2020  28. mai 2020 var det 80 år siden gjenerobringen av Narvik under andre verdenskrig. Slik ble dagen markert i Narvik

Slaget om Narvik var den første allierte seieren under andre verdenskrig. For første gang kjempet britiske, franske, polske og norske styrker skulder ved skulder. 28. mai deltar alle fire nasjoner og Tyskland i en felles markering av denne historiske hendelsen.

Ordfører i Narvik, Rune Edvardsen, inviterer i samarbeid med Forsvarsdepartementet til en begrenset markering av denne viktige dagen i Norges og Europas historie.

- Vi kan ikke markere 28. mai slik vi opprinnelig planla. Men vi skal selvsagt markere 28. mai på en verdig måte. Det skylder vi historien. Det skylder vi våre falne, sier ordfører Rune Edvardsen.

Statssekretær Tone Skogen deltar fra Forsvarsdepartementet. Frankrike, Polen, Storbritannia og Tyskland vil være tilstede med sine ambassadører til Norge.

Video fra markeringen på Veteranplassen

Bilder fra markeringen

Forsvaret om 28. mai

Ambassade de Norvège en France - Norges ambassade i Paris

Nord-Hålogaland heimevernsdistrikt HV-16

Video fra markeringen på Narvik nye gravlund

Opprinnelig tekst:

På grunn av korona-situasjonen vil arrangementet bli langt mindre enn først planlagt. Av smittevernhensyn vil det kun være mulig med 50 personer tilstede.

Arrangementet blir derfor ikke åpent for publikum.

Narvik kommune vil sende deler av programmet direkte på sin Facebook-side. Det vil bli kransenedleggelse på Veteranplassen, på Narvik nye gravlund og på kirkegården i Håkvik.

Vei-strekninger mellom Veteranplassen og nye Narvik gravlund vil ha nedsatt fremkommelighet og være periodevis stengt mellom 10:00 og 12:00.

• Rombaksveien vil bli stengt mellom klokken 10.10-11.10.
  • E6 mellom BenTro bil og Hamsuns vei stenges i tidsrommet 11.25-12.00

Fremkommelighet 8. mai 2020

Se presseinvitasjon for mer praktisk informasjon:

Presseinvitasjon

Program:

• 10.30-11.00: Kransenedleggelse på Veteranplassen. Tale fra fransk og norsk representant.
  • 11.30-12.00: Kransenedleggelse Narvik nye gravlund. Tale fra polsk og britisk representant.
  • 12.15-14.00: Lunsj for inviterte deltakere. Tale fra tysk og norsk representant.
  • 13.00-14.00: Kransenedleggelse fra kystvaktfartøy til sjøs (bilder vil bli gjort tilgjengelig fra Forsvaret i etterkant)

Buss for inviterte gjester går fra rådhuset i sentrum av Narvik 10.10 torsdag 28. mai.

Program for bekransning ved polske minnesmerker i Håkvik, Forneset/Grinjord og Narvik.

• 16:30 Avreise fra Narvik til Håkvik med buss fra bussholdeplassen ved Rådhuset
  • 16:45 Håkvik gravlund ved de polske krigsgraver.  Åpning av polsk representant, Kransenedleggelse, bønn katolsk prest og tale polsk representant
  • 17:30 Forneset/Grindjord ved det polske monumentet. Kransenedleggelse, bønn katolsk prest og tale polsk representant
  • 18:15 Groms Plass i Narvik ved det polske monumentet. Kransenedleggelse, bønn katolsk prest, tale polsk representant