Refleksdagen - den billigste livsforsikringen du kan ha

Narvik kommunes Veg og park gjennomfører refleks-aksjoner på alle skolene i Narvik nå i oktober.

Bilde av barn tatt med blits. Man ser kun refleksstripene, mens personene er i praksis ikke synlige. - Klikk for stort bildeVi går mørke dager i møte, og da er refleks nødvendig for å være synlig.

Den tredje torsdagen i oktober markeres Refleksdagen over hele landet. I den forbindelse gjennomfører Narvik kommunes Veg og Park refleks-aksjoner på alle skolene i Narvik!

Dette har vi holdt på med i snart 25 år i tråd med trafikksikkerhetsplanen og i samarbeid med politiet. Vi reiser ut til alle skolene og har avtalt på forhånd at vi ønsker å møte 1. klasse og deres fadderklasser samlet.

På noen skoler er det 6. klasse og på andre er det 5. klasse, men effekten av en felles refleksaksjon synes å være god.

Plakat fra Trygg Trafikk, med teksten: Bli sett - bruk refleks. Bildet er 2 barn som holder hender, med lysende reflekser på seg. - Klikk for stort bilde

Vi snakker om viktigheten av å vises godt i trafikken og generelt om trafikkregler og god atferd. Politiet får si noe om hvor viktig refleks er for dem i deres arbeid. Alle førsteklassinger får utdelt refleksvest, mens fadderne får utdelt refleksbånd. For å vise effekten av refleksen tas det bilde av de i mørket, slik at de får se hvor viktig det er å synes best mulig i trafikken.

Målet med refleksdagen er å få folk til å bruke refleks, slik at de er mer synlige i trafikken og ikke havner i en ulykke. Vi blir stadig flinkere til å bruke refleks, hvor snart halvparten av oss bruker det. Som trafikksikker kommune ønsker vi sammen med Trygg Trafikk at flere prioriterer refleksen i mørket i tiden fremover.

Bruk refleks så du blir synlig i trafikken!

Våre beste reflekstips:

• Fest refleks på alle jakker og bagger
  • Bruk refleks som beveger seg når du går, da synes du best
  • Bruk minst to reflekser slik at du er synlig fra alle kanter
  • Heng refleksen i knehøyde eller bruk «slapwrap» på armer og bein