Opplyst - seminarer på biblioteket

Suksessen OPPLYST fortsetter i 2023.

Narvik bibliotek, Sparebanken Narvik, Eurojuris Nord og Aktiv Eiendomsmegling har inngått et samarbeid for å bidra til at kommunens innbyggere blir mer «opplyst». Narvik kommune

- Samarbeidsprosjektet “OPPLYST” er et resultat av at mange eldre i samfunnet opplever at de går glipp av informasjon om temaer som angår dem.

Flere synes det er utfordrende å orientere seg i informasjon som kun finnes på nett, samtidig som offentlige tjenester i økende grad digitaliseres, sier biblioteksjef Marit Edvardsen.

Samarbeidspartnerne i prosjektet har planlagt en rekke foredrag som er relevante for den godt voksne delen av befolkningen, og deres voksne familiemedlemmer.

• Sted: Narvik bibliotek
  • Tid: 17.30-19.00
  • Pris: Gratis

OPPLYST vinter/vår 2023

17. januar - Arv og testament i et nøtteskall

Hva skjer med det du etterlater deg når du dør, og hva kan du bestemme i et testament?

Dette får du svar på hvis du kommer på den første av fem temakvelder i OPPLYST-serien i 2023. Dette blir både spennende og lærerikt! Hjertelig velkommen til Narvik bibliotek!

Lenke til arrangement på Facebook.

Reklameplakat for OPPLYST 17. januar. All informasjon publisert i tekst-form. - Klikk for stort bildeOPPLYST 17. januar

31. januar - En alderdom med god helse

Til denne OPPLYST-temakvelden har vi med oss både ergoterapeut, ernæringsfysiolog og frisklivskoordinatorer fra Narvik Friskliv og mestring. De vil holde et opplysende innlegg med fokus på fysisk aktivitet, si noe om anbefalinger og litt om hvordan det kan gjennomføres i Narvik. Det vil legges vekt på betydningen av hverdagsaktivitet, og hva man kan gjøre dersom man begynner å få vansker med å utføre aktiviteter i dagliglivet. I tillegg får vi også et innlegg om kosthold!

Lenke til arrangement på Facebook.

Reklameplakat for OPPLYST 31. januar. All tekst publisert i tekst-form. - Klikk for stort bildeOPPLYST 31. januar

14. februar - Veiviser i det kommunale helsetilbudet

Vi er veldig klare for å få Heidi Eriksen Laksaa, kommunalsjef for Omsorg og Mestring, og Trine Håvardsen, enhetsleder for Tildelingskontoret i Narvik kommune på besøk for å fortelle oss om hva som finnes i det kommunale helsetilbudet. Velkommen til vårens 3.temakveld i OPPLYST!

Lenke til arrangement på Facebook.

Reklameplakat for OPPLYST 14. februar. - Klikk for stort bildeOPPLYST 14. februar

28. februar - Samboerdagen - avtaler, arv og testament for samboere

Er du samboer? Med eller uten fellesbarn og bonusbarn? Reglene om økonomifellesskapet, arv og uskifte er ulike for ektefeller og samboere. På temakvelden vil det som gjelder for samboere bli presentert. Du får vite hvorfor det er lurt å inngå en samboeravtale og viktige innspill i forhold til reglene om arv og uskifte for samboere. Advokat Lina Therese Remlo fra Eurojuris Nord står for det faglige påfyllet denne dagen – vel møtt!

Lenke til arrangement på Facebook.

Plakat opplyst 28. februar, med bilde av foredragsholder og informasjon om tid/sted, samme informasjon som på selve siden. - Klikk for stort bildePlakat opplyst 28. februar

14. mars - Kjøp og salg av bolig - ofte stilte spørsmål

Kjøp og salg av bolig – et viktig tema for alle. Hvordan er markedet nå og hva må man tenke på når det kommer nasjonale føringer på at vi skal bo lengre hjemme? Hvordan legger vi til rette for det?

Noen boliger passet oss godt da vi var 30-70, men er krevende for oss etter hvert med vedlikehold, mange kvadratmeter, vanskelig adkomst og kanskje en enebolig over mange plan. Svært mange ønsker å eie sin bolig – og her vil Kirstin Leiros fra Narvik Boligbyggelag fortelle om flere muligheter, både når det gjelder å eie og leie. Karen Enevoldsen fra Sparebanken Narvik vil også svare på ofte stilte spørsmål om lån til bolig for senior: fellesgjeld, finansiering, renter, avdragsfrihet og mer.

Dette er vårens siste temakveld i OPPLYST-serien! Vel møtt!

Lenke til arrangement på Facebook.

Plakat Opplyst, med bilde av foredragsholdere og informasjon om tid/sted. Samme informasjon som på resten av hjemmesiden. - Klikk for stort bildePlakat opplyst 14. mars