Økonomiske råd - allerede i barnehagen

NAV og Narvik kommunes økonomiske rådgivere på besøk i styrerforumet for barnehager.

Linda Hegge og Petter Rønning. Bildet er tatt i kommunestyresalen på rådhuset, og de 2 ser mot kamera med styrerforumet i bakgrunnen, som tilhørere. - Klikk for stort bildePetter Rønning og Linda Hegge.

Nylig var Linda Hegge og Petter Rønning fra NAV på besøk i styrerforum for enhetsledere for barnehager i Narvik kommune.

Tema for dagen var tidlig innsats og samarbeid rettet mot levekårsutfordringer blant barnefamilier i Narvik.

NAV Narvik har et team med 4 rådgivere, som er Narvik kommunes tjeneste i NAV. De 4 er kommunalt ansatte, og bidrar med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning, i tillegg til at de administrerer ordningen med startlån.

Rdågiverne har både kveldsåpne dager, drop-in timer på flere NAV-kontor i regionen, og er tilgjengelig for å hjelpe alle som trenger det. Mer informasjon:

Økonomisk rådgivning

Hovedbudskapet for barnehagelederne var at samarbeid på tvers av sektorer og enheter må til for å forebygge utenforskap og for å hindre at lavinntekt går i arv.

– Det er ikke barnehagen som skal gi økonomisk rådgivning, men dere kan bistå med å fortelle om tilbudet vi har, utdyper Petter Rønning, fagansvarlig og gjeldsrådgiver.

Petter Rønning presenterte tjenester som økonomisk rådgivning og mulighetene for Startlån fra kommunen for vanskeligstilte på boligmarkedet. Et av målene er at ansatte i barnehagene skal bli trygg på å snakke om økonomi og bolig med foreldrene.

Linda presenterte tall for lavinntektshusholdninger i Narvik kommune og utfordret alle enheter som jobber med barn, unge og familier til å sette levekårsutfordringer på dagsorden.

Petter Rønning på talerstolen i kommunestyresalen. På veggen bak ser man et lysbilde med teksten "Vi visste det allerede i barnehagen". - Klikk for stort bildePetter Rønning.