Ny barnehage i Beisfjord kan åpne om kort tid

Narvik kommune og Beisfjord barnehage SA arbeider for at en ny barnehage i Beisfjord kan starte i løpet av kort tid. Søknad om plass i barnehagen kan registreres allerede nå.

Ekornstien barnehage AS meldte til Narvik kommune onsdag 18. oktober om at driften i barnehagen ville opphøre, med virkning fra og med mandag 23. oktober. Kommunen har siden da jobbet med å kartlegge mulige løsninger for å sikre barnehageplass til alle de 36 barna som har barnehageplass i Ekornstien barnehage.

Kommunestyret vedtok i oktober at ny barnehageaktør, Beisfjord barnehage SA, får forhåndsgodkjenning til drift av barnehage i Beisfjord fra tidligst 1.januar 2024. Den nye barnehagen kan ha det samme antall barnehageplasser som Ekornstien barnehage. Fra kommunens side stilles de samme krav til barnehageeiere, i forhold til godkjenning etter barnehageloven, miljørettet helsevern, og andre myndigheter.

Kommunen har nå inngått avtale med Beisfjord barnehage SA om oppstart av drift av barnehage før 1.1.24.

– En fremskyndet oppstart ansees å være den beste løsningen for den barnegruppen som er direkte påvirket av at driften i Ekornstien barnehage er opphørt, sier kommunalsjef Rolf Lossius i Narvik kommune.

Narvik kommune og Beisfjord barnehage SA jobber for åpning av en godkjent barnehage så snart det lar seg gjøre. Det kan skje allerede i løpet av en ukes tid. Barnehagen trenger først godkjenning etter barnehageloven, og godkjenning etter miljørettet helsevern.

Fra og med fredag 27.oktober er det mulig å registrere søknad om plass i barnehagen.

– Barnehagen er per dags dato ikke godkjent etter barnehageloven eller miljørettet helsevern. Åpning av barnehagen forutsetter at den blir godkjent. Dersom det ikke skjer vil det fortsatt være Narvik kommunes ansvar å sikre barnehageplass til de barna som har blitt tildelt plass tidligere, sier Lossius.

Beisfjord barnehage SA er ansvarlig for å sende ut nærmere informasjon om når barnehagen vil ha sin første åpningsdag.