Nordkraft advarer - overløp overalt

Nedbøren de siste dagene har ført til overløp flere steder i regionen. I løpet av helga venter Nordkraft overløp på resten av magasinene og de ber nå folk være varsomme ved ferdsel nært regulerte vassdrag.

Bildet viser overløp på Kjerringvatn sør i Narvik kommune. I bakgrunnen ser man vindmøller og strømlinjer, mens i forgrunnen ser man vann fosse over kanten av en demning. - Klikk for stort bildeOverløp på Kjerringvatn i Sørfjord fredag 25. oktober. Nordkraft

- Vi går alltid vinteren i møte med fulle magasiner. Alt regnet som har kommet de siste dagene, i tillegg til en ekstra snøsmelting som følge av tidlig snø i fjellet, gjør at det blir overløp på magasinene. Så selv om vi produserer for fullt, klarer vi ikke å ta unna vannmengdene, sier produksjonsdirektør Marius Larsen.

Han ber alle som ferdes nært regulerte vassdrag om å være varsomme, da det er store krefter i sving.

Noen huskeregler ved ferdsel over og langs regulerte vassdrag:

• Skal du krysse ei elv som normalt er enkel å gå over, husk at det kan være mer vann der når du skal tilbake.
  • Unngå ferdsel i nærheten av overløp (= der vannet renner over demningen). Det er ikke trygt.
  • Noen steder vil tørrlagte elver «våkne til liv» igjen. Vær oppmerksom på dette.