Narvik kommune på NAV sin mulighetsmesse

Tilflyttertjenesten deltok med fokus på ledige stillinger og muligheter.

Tilflytterkoordinator Ida Mari F. Larsen og kommunikasjonsrådgiver Ingjerd Leiros fra Enhet Kultur i Narvik kommune møtte besøkende på stand. - Klikk for stort bildeTilflytterkoordinator Ida Mari F. Larsen og kommunikasjonsrådgiver Ingjerd Leiros fra Enhet Kultur i Narvik kommune møtte besøkende på stand. NAV Narvik

I går deltok Narvik kommune, representert ved Enhet Kultur og tilflyttertjenesten, på NAV Narvik sin mulighetsmessn. Messen, som er rettet mot personer som ønsker kompetanseløft, mer utdanning, eller som ser etter jobbmuligheter, samlet en rekke deltakere og samarbeidspartnere fra både offentlig og privat sektor. Arrangementet skapte en felles arena hvor vi alle kunne dele informasjon til "mannen i gata" om de mulighetene som finnes.

Fokus på jobb og lærlingmuligheter

På Narvik kommunes stand var det spesielt fokus på ledige stillinger i kommunen, muligheter for lærlinger, samt jobbmuligheter for pensjonister. Mange var innom standen for å stille spørsmål om hva kommunen kan tilby, og det var stor interesse for hvordan både yngre og eldre kan bidra i arbeidslivet.

Spørsmål om språkopplæring og digitale ferdigheter

Mange av de besøkende ved standen, spesielt internasjonale elever, var opptatt av spørsmål rundt språkopplæring. Tilflyttertjenesten hadde gode samtaler med flere som ønsket mer informasjon om hvordan de kan forbedre sine norskkunnskaper for å komme seg inn i arbeidslivet. I tillegg var det stor etterspørsel etter informasjon om datakurs og datahjelp, noe som viser at mange ønsker å styrke sine digitale ferdigheter for å stå sterkere i arbeidsmarkedet.

Bredt samarbeid for å nå ut til alle

Mulighetsmessen tiltrakk seg et bredt spekter av besøkende – fra arbeidssøkere og sykemeldte til seniorer, flyktninger, studenter og uføre. En rekke samarbeidspartnere stilte opp, blant annet Karrieresenteret, opplæringskontoret, NAV Nordland, Fritid med Bistand, Husbanken og flere frivillige organisasjoner. I tillegg deltok NAV sine egne fagfolk som ga råd om alt fra økonomisk råd og veiledning til individuell jobbstøtte.

Det var fint å se så mange engasjerte besøkende, og Narvik kommune ser frem til å fortsette arbeidet med å tilby informasjon og støtte til alle som ønsker å finne nye muligheter innen arbeid, utdanning og samfunnsdeltakelse.

Ledige stillinger i Narvik kommune