Nå blir det barnehagelærerutdanning ved UiT i Narvik

Fra høsten 2020 starter UiT opp med samlingsbasert bachelor utdanning for barnehagelærere på UiT i Narvik.
Det er to søknadsfrister - samordna opptak, med frist 15. april, og 1. mars for søkere med realkompetanse.

Det arrangeres et informasjonsmøte om utdanningen på UiT Campus Narvik 27. februar klokken 11.00. Alle interesserte er hjertelig velkommen.

Utdanningen som nå skal starte opp er en heltids bachelor-utdanning med samlingsbasert undervisning. Fire av studiesamlingene er felles i Tromsø og de andre på ditt studiested (Finnsnes, Harstad, Narvik eller Tromsø). I tillegg kommer praksis og eksamen. Oppstart av utdanningen avhenger av minimum 15 studenter på hvert av studiestedene Finnsnes, Harstad, Tromsø og Narvik.

- Vi håper så mange som mulig tar utdanningen, for vi trenger flere barnehagelærere i fremtiden. Skulle noen ansatte i en av våre barnehager søke om permisjon for å studere vil det være opp til hver enkelt styrer i barnehagen om de har anledning til å innvilge permisjon. I utgangspunktet er det noe vi som kommune stiller oss positive til, sier kommunalsjef Randi Randal.

Når det nå blir mulighet for å ta utdanning som barnehagelærer på UiT Campus Narvik er det både fordi det er behov for kompetansen i dag, og behovet kommer til å bli større.

Utdanningen er et samarbeid mellom Universitetet i Tromsø, Narvik kommune, Harstad kommune og opplæringskontoret på Finnsnes. Studiet vil være tilgjengelig i Narvik, Harstad, på Finnsnes og i Tromsø.

2019 ble det innført både ny bemanningsnorm og pedagognorm for barnehager. I Narvik var både private og kommunale barnehager godt forberedt på bemanningsnormen. Over flere år har det blitt lagt til rette for kompetanseløft, og mange ufaglærte ansatte i barnehager har tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere.

- Vi trenger flere barnehagelærere i dag, samtidig som det er høy snittalder på de pedagogene som er ansatt i barnehagene i Narvik i dag. Det betyr at det vil åpne seg jobber i fremtiden.Det sier Tonje Trældal, enhetsleder for spesialpedagogisk team i Narvik kommune.

Dette kompetanseløftet er andre gang Narvik kommune engasjerer seg for å løfte kompetansen i barnehagene i kommunen.

- Vi har tidligere hatt gode erfaringer med Fagarbeiderløftet, da mange av våre ansatte tok fagbrev. Ordningen var vellykket og resulterte i at mange assistenter tok fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget, og kompetansen og kvaliteten i barnehagene våre fikk seg et løft, sier kommunalsjef for Oppvekst i Narvik kommune, Randi Randal.

Mer informasjon på UiTs sider: