ILLUSTRASJON: Den tidligere flyplassen i Framneslia i Narvik kan transformeres til et næringsområde på hele 550 dekar. Bygningene vi ser på området er kun for illustrasjon og viser ikke hvordan den ferdig utviklede næringsparken vil fremstå.
Narvik Havn
Narvik tar nå aktivt rollen som den viktigste huben for mottak, lagring og videre distribusjon av NATO-materiell og -personell for forsvaret av Norge, Sverige og Finland. I den forbindelse forberedes det nå investeringer på anslagsvis 2,5 milliarder kroner i infrastruktur.
Dette åpner videre muligheten for store industrietableringer i Narvik. I første omgang har jernmalmprodusenten Kaunis Iron og stålprodusenten Stegra (tidligere H2 Green Steel) inngått en intensjonsavtale med Narvik kommune/Narvik havn for å utrede forutsetningene for etablering av et pelletsverk i Narvik. Planen er at dette skal være i drift 1. kvartal 2030.
For å få denne forsvars- og industrisatsingen til skal det med utgangspunkt i den tidligere Framneslia flyplass i Narvik opparbeides et kombinert alliert mottaksområde, militært vedlikeholdsområde og arealer for næring på totalt 550 dekar - 550.000 kvadratmeter. På dette arealet vil det være rikelig plass også til andre aktører og interessenter enn de som er omtalt i denne pressemeldingen.
Etableringen har fått navnet Narvik Næringspark.
Havnedirektør Børge Edvardsen Klingan
Kristoffer Klem Bergersen
– Vi har inngått en intensjonsavtale (MOU) med Stegra og Kaunis Iron om feste av tomt for etablering av industri i Framneslia. Avtalen omfatter ca. 300 mål av i alt 550 mål land på området. Intensjonsavtalen regulerer de videre prosessene frem mot produksjonsstart i 2030. Dette vil kunne skape betydelige verdier og mange arbeidsplasser for Narvik.
– Vi vil også arbeide for at flere aktører kan etablere seg på området. LKAB har uttrykt interesse for å kjøpe hele området, eventuelt feste det i en startfase. Vi vil aktivt søke å møte de arealbehov LKAB har, på best mulig måte og i dialog med selskapet, basert på et framtidig feste.
– I en urolig verden er det vesentlig at de vestlige demokratiene sikrer sin råvareproduksjon. Det gjør enda viktigere og verdifullt at Narvik nå skal bidra i verdikjeden for europeisk stålproduksjon.
– Dette gjør også at dette pelletsverket passer som hånd i hanske med den allierte forsvars- og beredskapssatsingen vi nå legger til rette for, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan. På vegne av Narvik kommune er det Narvik Havn som er prosjekteier for Narvik Næringspark.
Klingan får støtte i sin analyse av en tidligere forsvarssjef:
Leder av styringsgruppen for Narvik Næringspark, Harald Sunde.
Kristoffer Klem Bergersen
– Ofoten er et strategisk kjerneområde for hele Norden. Når Nord-Norge, Nord-Sverige og Finland skal forsvares er det Narvik som må i ilden for alt av alliert mottak og sivile og militære forsyninger.
– I tillegg er det til Narvik og krigssykehuset her at skadde og sårede skal transporteres, om det virkelig blir alvor.
– Alle piler peker mot Narvik, og da må vi ta ansvar for å få på plass den infrastrukturen som mangler. Det gjør vi nå. I Narvik etablerer vi en base for sanitet, vedlikehold og forsyning. Med satsingen her i Narvik innfrir vi i tillegg flere av de prekære forholdene vi pekte på i Totalberedskapskommisjonen.
– Vi skaper også mange industriarbeidsplasser og gjennom det sørger vi for at det bor folk i denne landsdelen. Det er veldig viktig.
Det sier Harald Sunde, tidligere forsvarssjef.
Han er leder av Totalberedskapskommisjonen som sist sommer la frem sin rapport «Nå er det alvor». Sunde leder i dag styringsgruppen for Narvik Næringspark.
– De planene som presenteres her i Narvik i dag viser til fulle at Narvik tar sin rolle på høyeste alvor. Vi legger til rette for det norske og nordiske totalforsvaret, vi ivaretar NATOs behov, og vi går foran i arbeidet med å få etablert forsvarsindustri også i Nord-Norge.
– I tillegg er jeg glad for at vi her viser at vi er svært attraktiv for etablering av ny, arbeidskraftintensiv industri. Det gjør vi gjennom å innfri Stortingets vedtak fra 2022 som pålegger oss å åpne opp området i Framneslia for etablering fra flere ulike kommersielle aktører, sier rådmann i Narvik, Lars Skjønnås.
Et pelletsverk i Narvik representerer en investering på om lag 1 milliard Euro, og er forventet å gi mellom 150 og 200 direkte arbeidsplasser i driftsfasen.
Pelletsverket skal ha en årlig produksjon på 6 millioner tonn. Kaunis Iron er en av hovedleverandørene av jernmalmskonsentrat til pelletsverket. Kaunis leverer med jernbane til Narvik. De jernpellets som produseres kommer delvis å forsyne Stegras store stålverk som er under bygging i Boden i Nord-Sverige, men skal også skipes til andre kunder i Europa.
– Vi er glade for å kunne inngå dette samarbeidet og ser frem til å utforske mulighetene sammen med våre engasjerte samarbeidspartnere, Narvik kommune og Narvik Havn, og Kaunis Iron. Prosjektet i Narvik har på sikt potensial til å sikre en sterkere langsiktig lokal forsyning av DR-pellets som ytterligere vil redusere vårt klimaavtrykk fra anlegget i Boden. Og det samtidig som vi ser en økt etterspørsel etter DR-pellets, sier Stegras innkjøpssjef Luisa Orre.
– Vi starter allerede nå reguleringsprosessene, og vi arbeider etter en tidsplan som per i dag tilsier at opparbeideringen av området kan starte i 2027, og de første operative aktivitetene skal kunne starte rundt årsskiftet 2029-2030, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan.
Å transformere den tidligere Framneslia flyplass i Narvik til Narvik Næringspark er anslått å koste om lag 2,5 milliarder kroner. Det inkluderer blant annet store masseforflyttinger, jernbane, veier, havne- og kaianlegg, strømforsyning og kompenserende tiltak.
Kristoffer Klem Bergersen
Opparbeidingen av næringsparken, med tilhørende infrastruktur, vil koste om lag 2,5 milliarder kroner.
Dette inkluderer:
- Forlengelse av Ofotbanen til Framneslia
- Veier
- Havne- og kaianlegg
- Strømforsyning og trafoer
- Store massehåndteringer i forbindelse med opparbeiding av næringsparken
- Kompenserende tiltak.
Bak etableringen av Narvik Næringspark står i tillegg til Narvik kommune og Narvik havn, også Aker Narvik.
Det er tett dialog med flere aktører som sier seg aktuelle for å etablere aktivitet og virksomhet i Narvik Næringspark.
Disse er blant annet:
Kongsberg Defence and Aerospace (KDA) ønsker å jobbe aktivt med å utvikle nye muligheter og vekst i Narvikområdet. Narvik Næringspark er et viktig område for slik utvikling. KDA ønsker å være leder av et konsortium av bredt sammensatte industri- og logistikknettverk. Det finske industrikonsernet Patria OY et eksempel på et internasjonalt konsern som naturlig kan ha sin plass i KDAs konsortium.
WilNor Governmental Services (WGS) ønsker å utvikle virksomhet i Narvik gjennom å kartlegge mulighetene industrielt, logistisk og infrastrukturmessig, i tråd med beredskapsmessige og sikkerhetspolitiske rammefaktorer og behov. Narvik havn har allerede en rammeavtale med WGS for bistand i forbindelse med større forsvarsøvelser.
– Narvik er viktigste mottakshavn og innforsyningsvei for forsvaret av Nordområdene, men havnen har i dag for liten plass til mottak av større forsterkningsstyrker, sier Vidar Hole, CEO i WilNor Govermental Services.
Aker Narvik har inngått en samarbeidsavtale med Narvik kommune som forplikter Aker til å arbeide for tilrettelegging av industri- og næringsaktivitet i Framneslia.
Kaunis Iron skal utrede forutsetningene for å bygge pelletsverk sammen med Stegra.
Stegra (H2 Green Steel) skal utrede forutsetningene for å bygge pelletsverk sammen med Kaunis Iron.
Narvik Næringspark skal bygges ut på kommersielle vilkår og utbyggingen skal finansieres av eksterne investorer. Arbeidet med å få på plass finansieringer er allerede godt i gang.
Utbyggingen av Narvik Næringspark vil i hovedsak skje gjennom å ta i bruk den tidligere flyplassen i Framneslia, samt utfylling i sjø. I tillegg vil en del turområder, naust og strandsone bli berørt. Disse inngrepene vil bli kompensert gjennom en pakke på flere titalls millioner, der målet er å etablere nye tilbud som vil favne bredere og gi både eksisterende og nye brukere et utvidet tilbud. De kompenserende tiltakene beskrives i en egen mulighetsstudie.
Om selskapene:
Dette er Narvik Næringspark:
Narvik Næringspark er et prosjekt som har til hensikt å tilrettelegge for at det kan etableres industri- og næringsaktivitet på utviklingsområdet i Framneslia, Narvik. I utviklingsområdet er Narvik kommune og Framneslia Eiendom AS de største grunneierne. Eiendommene er lokalisert i tilknytning til området for tidligere Narvik flyplass.
Prosjektets oppgave er å utvikle levedyktige industrielle og logistikkmessige løsninger i Ofoten- området med tyngdepunkt i Narvik
Prosjektets virksomhet vil danne grunnlag for å møte de økende sikkerhetspolitiske utfordringer og tiltak som både nasjonale og internasjonale virksomheter og myndigheter ønsker å iverksette i området.
Prosjektet skal videre være et verktøy for å realisere regional vekst og utvikling, herunder nye arbeidsplasser.
Arbeide for utvikling av infrastruktur som sikrer utviklingen av områdets oppgaver.
Prosjektet skal arbeide for å skaffe både aktører og kapital til nysatsinger i Ofoten- regionen med naturlig senter i Narvik.
Prosjektet har ansvar for at det etableres avbøtende tiltak som bidrar til å øke attraktiviteten og naturopplevelser på Narvikhalvøya.
Dette er Wilnor:
WilNor Governmental Services er eid av Wilhelmsen gruppen, og leverer militære logistikktjenester i Norge og internasjonalt.
Selskapet har i dag flere kontrakter med Forsvaret og Nato-allierte. Tjenestene omfatter logistisk støtte under trening, øvelse og operasjoner. WilNor leverer også militær infrastruktur i form av midlertidige og semipermanente anlegg, og leverer tjenester til militære kunder på Wilhelmsens egne forsyningsbaser langs norskekysten.
Dette er Kongsberg Gruppen:
Kongsberg Gruppen ASA er et norsk allmennaksjeselskap som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen offshore, olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar, romfart og fornybare industrier. Kongsberg Gruppen er en videreføring av Kongsberg Våpenfabrikk. Den norske stat er største aksjonær, med en 50,001 prosents eierandel.
Kongsberg Defence og Arerospace (KDA) er en del av Kongsberg Gruppen. KDA er leverandør innen forsvar, overvåkning, romfart og flystrukturer.
Dette er Stegra:
Stegra bar inntil nylig navnet H2 Green Steel. Selskapet ble grunnlagt i 2020. Selskapet skal produsere grønt stål, noe som reduserer CO2-utslippene med opptil 95 prosent sammenlignet med tradisjonell stålproduksjon. I Boden har Stegra under oppføring en fabrikk som etter planen skal begynne å levere grønt stål i løpet av 2026. Det investeres om lag 6.5 milliarder euro i prosjektet som er ventet å skape 1.500 arbeidsplasser i Boden.
Dette er Kaunis Iron:
Kaunis Iron utvinner jernmalm i Kaunisvaara-gruven i Pajala. Jernmalmen skipes ut via Narvik Bulkterminals anlegg i Narvik. Årlig produksjon er 2,3 millioner tonn høyverdig jernmalmskonsentrat.