Markering av 8.mai

Det ble en fin og høytidelig markering av frigjørings- og veterandagen.

Narvik kommune ønsker å takke alle innbyggerne som deltok og bidro til den høytidelige og minneverdige markeringen av frigjørings- og veterandagen den 8. mai.

Over 100 personer samlet seg i Kirkeparken for å minnes og hedre dem som kjempet for friheten under andre verdenskrig, samt å anerkjenne innsatsen til våre veteraner. Det ble holdt en seremoni ved minnesmerket, hvor ordfører Rune Edvardsen ønsket velkommen og taler ble holdt av lederen av Narvik ungdomsråd, Anton Arntsen, oberst Bjørnar Eriksen fra Forsvaret, og statssekretær Bjørg Sandkjær.

Etter talene ble det lagt ned krans ved minnesmerket, en symbolsk handling som minner oss om de store ofrene som ble gjort for vår frihet. Deretter fortsatte markeringen med en gudstjeneste i Narvik kirke, ledet av prost Jan Egil Ingebretsen. Gudstjenesten ga anledning til å reflektere over betydningen av fred og frihet, og samlet oss i fellesskap for å minnes.

Etter gudstjenesten inviterte ordføreren til samvær i menighetshuset, hvor det var matservering, musikalske innslag og flere taler.

-Det er gledelig å se så mange delta i dette viktige fellesskapet, og det viser hvor sterkt engasjementet er for å hedre vår historie og de som har bidratt til vår frihet, ordfører Rune Edvardsen.

Ordføreren ønsker også å rette en spesiell takk til veteranene, som gjennom sin tilstedeværelse minnet oss om de store ofrene som ble gjort for vår frihet. Deres dedikasjon og mot inspirerer oss alle.

Takk også til alle frivillige, organisasjoner og foreninger som bidro til at arrangementet ble en suksess. Deres innsats gjorde dagen til en verdifull og samholdsskapende opplevelse.

Til slutt vil ordføreren takke hver enkelt som på ulike måter bidro til at denne dagen ble spesiell. Deres engasjement viser at frihet er noe vi sammen må verne om, hver dag.

Narvik kommune ser frem til neste års markering og håper at dere alle ønsker å være med å legge rammene for nok en verdig markering av 8. mai.