Markering av 28. mai

Det inviteres til markering av dagen for gjenerobringen av Narvik under andre verdenskrig.

Narvik kommune har gleden av å kunngjøre besøk fra både polske og franske delegasjoner for å markere 28. mai – dagen som markerer gjenerobringen av Narvik under andre verdenskrig. Slaget om Narvik var den første allierte seieren under andre verdenskrig. For første gang kjempet britiske, franske, polske og norske styrker skulder ved skulder under ledelse av general Carl Gustav Fleischer. Vi er veldig glade for at våre franske og polske allierte inviterer til høytidelig og verdig markering av 28. mai. Det skylder vi historien. Det skylder vi våre falne.

Markeringene vil foregå mandag 27. mai ved flere av minnesmerkene i Narvik.

Besøk fra Polen

Fra Polen vil følgende representanter delta:

• Oberst Waldemar Torbicki, Polsk Forsvarsattaché
  • Fru Agnieszka Kucińska-Spyrka, Konsul RP
  • Herr Tomasz Orłowski, Chargé d’affaires

Varaordfører Rune Ernst Østergren og kultursjef Lena Hope vil representere Narvik kommune.

Program for de polske representantene:

14.00 – 14.30: Bekransning av polsk Grom-statue på Groms Plass
14.40 – 15.10: Bekransning av polske soldaters grav på Narvik gravlund
15.35 – 16.00: Bekransning av polske soldaters grav på Håkvik gravlund
16.10 – 16.30: Bekransning av polsk monument på Forneset/Grindjord

Besøk fra Frankrike

Fra Frankrike vil en gruppe på 12 studentoffiserer fra krigsskolen i Paris, inkludert en norsk student, besøke Narvik for å markere minnet om de franske soldatene som falt under krigen. Studentene er i Norge for å besøke Forsvaret og de ønsker i den forbindelse å besøke Narvik for å hedre de falne. Gruppen ledes av den franske konsulen Jacques Chauffour. Varaordfører Rune Ernst Østergren vil representere Narvik kommune.

Program for de franske representantene:

17.30: Seremoni på gravlund og etterpå på Veteranplassen
Både franske og norske minnesmerker vil bli bekranset.

Forsvaret ved HV-16 vil også delta på seremoniene.

På vegne av vårt besøk inviteres alle som ønsker å delta i markeringen og hedre minnet om de allierte styrkene som kjempet for frigjøringen av Narvik.