Luftkvalitet i fokus - Svevestøvsesongen har startet

Her finner du informasjon om svevestøv og målinger.

Narvik kommune og Statens Vegvesen har tett samarbeid knyttet til luftkvalitetsarbeid i Narvik by. Det er blant annet etablert en beredskapsplan for oppfølging og utførelse av tiltak ved gitte snittmålinger. Lurer du på hva svevestøv er og hvor luftkvaliteten måles?

Luftkvaliteten måles på to plasser i Narvik by

Det er en måler i en bu som står ved siden av veien i Kongens gate et lite stykke sør for Scandic Narvik, og en måler plassert i Skistua.

Disse måler svevestøv, også kalt partikulært materiale (PM). Det er små luftbårne partikler i forskjellig størrelse, mellom 0,1 mikrometer, μm, og 10 μm.

Svevestøvsesongen er i gang

Måleren i Kongens gate har nå to dager på rad målt høye verdier av svevestøv.

Svevestøv kan dannes på flere forskjellige måter og består av en blanding av ulike forbindelser. I Narvik er en kilde til svevestøv veitrafikk og partiklene dannes både ved forbrenningen i motoren og ved mekanisk slitasje av veien. Piggdekk kan forårsake store mengder svevestøv og risikoen for helseskadelige konsentrasjoner av svevestøv er størst på høsten og våren når mange har lagt om til piggdekk mens veiene fortsatt er bare. Som et tiltak for minimere svevestøv er det redusert parkeringsavgift i vinterperioden for biler med piggfrie dekk.

Følg med på luftkvaliteten

Luftkvaliteten er viktig for vår helse. De mindre svevestøvpartiklene kan følge med ned i luftveiene og lungene når vi puster og for sårbare grupper kan dette gi utfordringer allerede ved lave konsentrasjoner. Derfor følger kommunen nøye med på målingene av luftkvaliteten. Det kan du også gjøre på nettsidene til NILU (Norsk institutt for luftforskning) og Miljødirektoratet:

På NILU nettside kan du følge med på de siste målingene fra målestasjonen i Kongens gate. Det er også
mulig å hente ut statistikk fra stasjoner i hele Norge og lage egne rapporter for det som nettopp du er interessert i.

Luftkvalitet NILU

På Miljødirektoratets nettside vises luftkvaliteten for inneværende dag og neste dag. Det finnes også informasjon om luftkvalitet, helseeffekter, sårbare grupper, forskjellige kilder til forurensning, og eksempler på støvdempende tiltak.

Luftkvalitet Miljødirektoratet