Lover Narvik 280 millioner til alpin-VM

Kjetil Janson Regjeringen stiller opp med statsgaranti på hele søknadsbeløpet for å realisere VM i alpint i Narvik i 2027.

Kulturminister Abid Raja lovpriser planene om et «arktisk VM» i 2027, med Narvik og Nord-Norge
som vertskap.
Hvis det internasjonale skiforbundet, FIS, velger Narvik som vertsby, vil det være første gang VM i alpint arrangeres i Norge.
- Narvik kan stille opp med noe helt unikt. Her har du fjord, fjell og by kombinert i en naturskjønn pakke. Narvik sine planer setter Norge på kartet som en konkurransedyktig kandidat, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja.
- Jeg er utrolig glad for å kunne fortelle at Regjeringen stiller opp med 280 millioner, hele søknadsbeløpet, om søknaden til FIS går igjennom, sier han.

Spektakulært
Statsråden mener det er naturgitt at Norge som stor alpin- og skinasjon arrangerer et VM i alpint, som er et av verdens største vinteridrettsarrangement. Et VM som har løyper som går fra topper i 1.150 meters høyde og rett ned i en by og en fjord, blir helt spesielt.
- Et slikt mesterskap med spektakulære løyper mellom fjell og fjord, har ikke ski-verden sett før.
Jeg visste det fra før, men etter befaringen denne helga er jeg 100 % overbevist, sier statsråden.

Nordnorsk glede
- Kulturministerens melding er meget gledelig. Statens bidrag er en utløsende faktor for
fullfinansiering, og vi vil jobbe videre med det, sier styreleder i Narvikfjellet Allmenn, Eirik Frantzen.
Han sitter også i styret i selskapet Alpin VM 2027 AS.
- Vi jobber med den nasjonale fullfinansiering og ikke minst med internasjonal påvirkning og markedsføring. Et spennende og krevende arbeid hvor bl.a. Skiforbundets ledelse er aktivt med.

Norges mulighet
- Vi gleder oss til fortsettelsen. Dette er Norges mulighet til å få et alpint ski VM, og da er regjeringens positive støtte avgjørende, sier Eirik Frantzen
Første mulighet til å få et positivt vedtak i FIS-styret er 26. mai 2022. Det er fire søkere til 2027-mesterskapet: Norge, Tyskland med Garmisch-Partenkirchen, Sveits med Crans Montana og Andorra
med byen Soldeu.

Rune Dahl

Kulturminister Abid Raja befarte VM-anlegget i Narvik i helga, og varslet
at Regjeringen stiller med statsgaranti.