Kommunalt beredskapsråd er reetablert

Kommunalt beredskapsråd ble denne uken reetablert etter et opphold på 5 år.

Det kommunale beredskapsrådet vil være en viktig arena for kommunen å ivareta samordningsrollen. Beredskapsrådet består av lokale aktører administrativ ledelse i kommunen, representanter fra private og offentlige samfunnssikkerhetsaktører som eiere av kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner, frivillige organisasjoner, politi, Sivilforsvaret og Forsvaret.

Pandemien har vist oss at tverrfaglig samarbeid er viktig og samordning mellom alle beredskapsetater er viktig for at vi skal kunne levere god beredskap, sier beredskapsansvarlig i Narvik kommune, Iris Bartholsen.

At vi samarbeider tett gjør oss i stand til å møte krevende utfordringer og krisesituasjoner på best mulig måte. I en kritisk situasjon er det mye som må fungere smidig. Da må vi alle være klar over hverandres roller, oppgaver og kapasitet, sier Iris Bartholsen.

På første møte deltok politiet, Ofoten brann, UNN, Heimevernet, Sivilforsvaret, Narvik kommunes sine foretak som Vann og havna, samt en rekke frivillige organisasjoner som er en del av kommunal beredskap. Fra kommunen deltok rådmann, kommunalsjef virksomhetsstyring, kommuneoverlege og beredskapsansvarlig.

Rådet vil møtes jevnlig og sørge for en god kommunal beredskap gjennom erfaringsutveksling, deling av planverk, øvelser og god informasjon og kommunikasjon mellom alle aktører.

Beredskapsrådet vil bli utvidet til neste møte, etter innspill fra aktører som deltok på reetableringen.