Jakter nye løsninger

Budsjettarbeidet er i gang

Rundt 100 ansatte, enhetsledere og andre ressurspersoner, deltok da Narvik kommune startet budsjettprosessen for de kommende fire årene onsdag denne uken. - Klikk for stort bildeMANGE INVOLVERT: Rundt 100 ansatte, enhetsledere og andre ressurspersoner, deltok da Narvik kommune startet budsjettprosessen for de kommende fire årene onsdag denne uken. Terje Næsje

Narvik kommune leverer gjennomgående gode tjenester. Det kan kommunen gjøre fordi den har et relativt høyt inntektsnivå. Likevel har Narvik i mange år vært i en krevende økonomisk situasjon. Det må kuttes i kostnadene.

Kan kommunen samtidig ta mål av seg til å styrke for eksempel kulturtilbudet? Og hvordan skal man i tilfelle få dét til?

Budsjettarbeidet for 2025 er i gang.

Kommuneledelse, enhetsledere, sektorledere, controllere og tillitsvalgte i Narvik kommune tok onsdag fatt på jobben som vil munne ut i forslaget til økonomiplan som skal overleveres til kommunestyret 1. november.

Kommunalsjef for virksomhetsstyring i Narvik kommune, Rolf M.Lossius, sier at Narvik kommune i utgangspunktet skal ha bra økonomisk armslag.

Kommunalsjef Rolf M. Lossius - Klikk for stort bildeKommunalsjef Rolf M. Lossius Terje Næsje

– Det skyldes blant annet at vi frem til 2035 har midlertidige ekstra overføringer fra staten som vi fikk på grunn av kommunesammenslåingen. Det gjør at vi har godt med inntekter. Mer enn Rana, Harstad, snittet av kommunene i Nordland og gjennomsnittet av de øvrige kommunene i Norge som er sammenlignbare med Narvik, det som omtales som kostragruppe 9.

– Men samtidig bruker vi mer enn de andre på grunnskole, pleie og omsorg, barnevern, og til dels barnehage.

– Vi må bore i tallene. Hvorfor er de så høye? Og hva kan vi gjøre med dette?

– En del av svarene har vi allerede. Vi har et skyhøyt sykefravær, og vi har langt flere beboere på heldøgns institusjonsplasser. Det er ingen tvil om at vi drifter dyrt i forhold til sammenlignbare kommuner, sier Lossius.

Da de kommunale enhetslederne ble satt i gang med budsjettjobbingen hadde han en utfordring i form av et par spørsmål:

– Kan vi jobbe på tvers av siloene og enhetene for å finne noen nye løsninger? Og klarer vi å frigjøre nok midler til å kunne satse på områder og tiltak, for eksempel innenfor kultursektoren,  som gjør det mer attraktivt å leve og bo i kommunen – og å flytte hit?

Ledere og tillitsvalgte diskuterer hva som bør få ekstra oppmerksomhet i det kommende budsjettarbeidet. - Klikk for stort bildeUTFORDRINGER OG MULIGHETER: Ledere og tillitsvalgte diskuterer hva som bør få ekstra oppmerksomhet i det kommende budsjettarbeidet. Terje Næsje

Rolf Lossius er tydelig på at det må være et stort fokus på alt som har med folketall å gjøre.

Alle av de store nordnorske kommunene – unntatt Narvik – har befolkningsvekst de siste tiårene, og Statistisk sentralbyrås (SSB) befolkningsframskrivinger beskriver en fortsatt folketallsnedgang for Narvik – og en kraftig forverring av forholdstallet mellom yrkesaktive og eldre. Det vil bli stadig færre yrkesaktive til å ta hånd om en stadig større andel av kommunens innbyggere som vil ha behov for tjenester, omsorg og pleie.

– Tilflytting og økt folketall vil gagne oss. Det vil ikke bare gi oss den arbeidskraften vi trenger. Hver eneste nye innbygger representerer også mer enn 70.000 kroner i overføringer fra staten til kommunekassa. Matematikken i dette er veldig enkel, sier Rolf M. Lossius.