Italia møter Norge - Fullt hus på Kjeldebotn skole

BIC-prosjektet: En uke fylt med læring og opplevelser!

Gruppebilde av deltakerne. - Klikk for stort bildeGruppebilde av deltakerne av BIC 2024.

Forrige uke var tidligere Kjeldebotn skole fylt til randen med aktiviteter og engasjerte ungdommer! Selv om skolen ikke lenger er i daglig drift, ble lokalene fylt med liv da elever fra Ballangen og Italia inntok stedet for et spennende opphold. Klasserommene, som en gang var fulle av elever til daglig, ble omgjort til sovesaler med feltsenger fra Heimevernet. Samfunnshuset fungerte både som matsal, klasserom og aktivitetsrom, og med et fantastisk uteområde som tilbyr utallige muligheter for friluftsaktiviteter, ble dette en uke utenom det vanlige.

En del av BIC-prosjektet

Denne aktivitetsuken er en del av Building Identity Capital (BIC), et unikt prosjekt som har vært drevet siden 2011. BIC er et stort samarbeidsprosjekt mellom organisasjonen Youth Empowerment Partnership Programme (YEPP) i Italia, Erasmus+ ungdom og tidligere Ballangen kommune, nå Narvik kommune. BIC er et prosjekt som anvender NFL-metoder (non-formal learning methods, på norsk: ikke-formelle metoder for læring). Prosjektet er unikt i Nord-Norge, og det har som mål å styrke ungdommenes identitet og fellesskap gjennom en rekke meningsfulle aktiviteter.

En uke fullpakket med program

Hver dag har vært nøye planlagt for å gi ungdommene en variert og lærerik opplevelse:

Dag 1: Bli kjent
Uken startet med en bli-kjent-dag, der elevene fikk muligheten til å knytte nye vennskap og bli kjent med omgivelsene. Dette la grunnlaget for et godt samarbeid gjennom hele uken.

Tilberedning av laks. - Klikk for stort bildeUngdommene fikk være med på å tilberede råvarene før matlaging.

Dag 2: Workshop – Norske råvarer med internasjonal tvist
Dagen ble viet til matlaging, hvor elevene fikk eksperimentere med norske råvarer. Hovedretten var lakseburgere laget av fersk laks fra Ballangen Sjøfarm, en spennende kombinasjon av tradisjonelle ingredienser og internasjonale smaker.

Ungdommene får innføring av Signe Gabrielsen i sløying av fisk. - Klikk for stort bildeSigne Gabrielsen gir en innføring til ungdommene hvordan fisken tilberedes som en del av matlagingen.

Dag 3: Havet
På dag tre fikk ungdommene oppleve livet til sjøs. Ballangen Sjøfarm stilte med båter og mannskap, og tok med ungdommene ut til mærene. Lokale fiskere stilte også opp med fem båter, slik at alle fikk prøve fiskelykken. Fangsten ble tilberedt på stedet, og med hjelp fra Signe Gabrielsen endte dagen med en nydelig fiskesuppe til middag.

Ungdommene finn bli med på fisketur i båt.  - Klikk for stort bildeItalienske ungdommer sammen med lokal fisker på fiskebåt.

Dag 4: Kanopadling og tur til Kvitforsen
Friluftsliv sto på agendaen denne dagen, med kanopadling og en flott tur til Kvitforsen. Dette ga ungdommene en mulighet til å utforske den vakre naturen rundt Kjeldebotn.

Dag 5: Narvik-tur
Midtveis i uken gikk turen til Narvik. Her fikk elevene besøke Krigsmuseet og Fredssenteret, en opplevelse som ga dem viktig innsikt i lokalhistorien. Lunsjen ble inntatt på Nordre Matbar, og resten av dagen ble brukt til sightseeing i byen.

Dag 6: Ballangen – Skyting, tur og Åpen Hall
Denne dagen var viet til aktiviteter i Ballangen, med blant annet skyting, turer og Åpen Hall for ungdom mellom 14 og 18 år. Dette var en dag fylt med action og moro.

Dag 7: Gårdsbesøk
På ukens siste hele dag fikk ungdommene besøke en lokal gård. Her lærte de om livet på gården og fikk delta i ulike gårdsaktiviteter.

Dag 8: Avslutning
Uken ble avsluttet med en samling der alle reflekterte over opplevelsene de hadde hatt. Det var en tid for å dele historier, le og si farvel – for denne gang.

Uken ble en unik opplevelse for både elever, lærere fra Ballangen, lokalbefolkningen og frivillige som deltok. Det er ingen tvil om at minnene fra disse dagene vil leve videre lenge. En stor takk rettes til alle som bidro til å gjøre denne uken så spesiell! Gjennom BIC-prosjektet har vi nok en gang vist styrken i å samles, lære og oppleve sammen.