Ingen dataproblemer for Narvik kommune

Er ikke bruker av skadd programvare

– I Narvik kommune fungerer alle datasystemer og -tjenester som normalt også i dag fredag. Det er ingen grunn til å bekymre seg.

Det sier fungerende rådmann Tommy Andre Eide.

Fredag formiddag ble en rekke datasystemer verden over rammet av store driftsproblemer. Flytrafikk ble spesielt hardt rammet. Dette skyldtes oppdatering av en sikkerhetsprogramvare som hadde feilet.

I Norge ble blant annet flere apotek rammet av feilen.

Men altså ikke noe som berører Narvik kommune.

– Ingen av våre systemer bruker den aktuelle programvaren der feilen har oppstått, så vi har gått fri. Det kan selvfølgelig oppstå følgefeil, men enn så lenge har vi ikke blitt rammet heller av dette. Vi anser det heller ikke som sannsynlig at det vil skje. Nå er også den aktuelle feilen funnet og er under utbedring, sier Tommy Andre Eide.

Ifølge Nasjonal sikkerhetsmyndighet er feilene som oppsto fredag ikke noen form for dataangrep, men rett og slett et problem av teknisk art knyttet til en programvareoppdatering.