I sommer fylles sykehjemmene i Narvik - med ungdommer

Luftfoto av Furumoen sykehjem, tatt i retning Narvikhalvøya. - Klikk for stort bildeFurumoen sykehjem

Hver sommer ansetter Narvik kommune 30 ungdommer som livsglede-assistenter i eldreomsorgen. Ungdom mellom 13-17 år bidrar på dagtid til både omsorg og aktiviteter på sykehjemmene våre.

Arbeidet går ut på personsentrert omsorg og individuell aktivitet, samt å aktivisere beboere med eksempelvis samtaler, lesing, kortspill, turgåing, enkle praktiske oppgaver, sang og musikk, hjelpe til med måltider, med mer.

Nordland Fylkeskommune støtter ordningen med noen midler, men hvert eneste år har Narvik kommune valgt å legge inn ekstra lønnsmidler.

Portrett av Heidi Eriksen Laksaa, med rådhuset og kommunevåpenet i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeHeidi Eriksen Laksaa, kommunalsjef Helse og omsorg.

– Ungdom på sykehjem er en så stor suksess for både de eldre og ungdommen selv at vi ansetter mange flere enn vi får midler til, sier Heidi Eriksen Laksaa, kommunalsjef helse og omsorg i Narvik kommune.

– Arbeidet ungdommen gjør betyr veldig mye for våre eldre. Samtidig er det god arbeidserfaring for de unge. Vi har også opplevd at flere av de som har hatt disse sommerjobbene vurderer utdanning innen helse senere, sier Heidi Eriksen Laksaa.

Kommunen har fått inn over 200 søknader, så interessen hos ungdommene er stor. Nå vurderes hvem som skal ansette og så vil de utvalgte ungdommene være i sving fra juni og ut sommeren.

Narvik kommune har fortsatt flere sommerjobber tilgjengelig:

Sommerjobb med mening

Luftfoto av Prestegårdstunet sykehjem i KJøpsvik. Utsikt mot fjorden og deler av Kjøpsvikhalvøya. - Klikk for stort bilde