Her blir det etter hvert lov å smake

Testområder med kinesisk kirsebær og mye annet spennende

Kirkeparken - Klikk for stort bildeKirkeparken Veg og park, Narvik kommune

Kanskje du har allerede lagt merke til at Narvik kommune Veg og Park har startet prosjektet «Dyrking av spiselige vekster i bynære områder».

Prosjektet kom i gang etter et initiativ fra Futurum i fjor om Urbant Landbruk. Vi har så langt etablert to testområder i Narvik by som er tilgjengelige og basert på prinsippene for universell utforming.

Parkhalltaket - Klikk for stort bildeParkhalltaket Veg og park, Narvik kommune

Parkhalltaket nær lekeplassen ved det fjerde hjørne.

Vi har plantet 18 bærbusker og vi inviterer innbyggere i Narvik kommune til å smake på bærene når de blir modne på høsten.

Buskene ble etablert våren 2024 og er av følgende slag:

3 kinesisk kirsebær, 3 solbærbusker og 12 ripsbusker av sorten røde hollandske. Området rundt bærbuskene er sådd med plenfrø nettopp med tanke på nevnte universell utforming.

Kirkeparken ved Narvik Kirke

Her er hovedmålet kultivering av grønnsaker og spiselige vekster på økologisk grunnlag. I år kultiverer vi over 20 forskjellige planteslag i Kirkeparken, blant annet:

Amaranthus/revehale, quinoa, solsikkeblomst, potet, gulrot, reddik, rødbete, bladbete, bønner, sukkererter, salat, grønnkål, knutekål, purre, purreløk, løk, hvitløk og et stort utvalg av urteplanter. I tillegg har vi plantet en del sommerblomster som skal hjelpe å holde skadedyr fra stedet.

Bærekraft

I 2024 skal vi primært vise mangfoldighet og mulighetene, til tross for utfordrende, varierende og tøffe klimatiske forhold.

Veg og park har som mål å utvikle kunnskapen om bærekraftig dyrking av mat. Dette både med tanke på selvforsyning og selvberging, samt at vi kan registrere forskjeller og lære av erfaringene.

I år skal sommervikarene på Veg og park være prøvekaniner. På sikt er planen å få til et samarbeid med oppvekstsektoren med tanke på å videreformidle kunnskap og vekke interessen også hos de yngste innbyggerne.

Med vårt prosjekt ønsker vi å øke interessen og kunnskapen om bærekraftig dyrking av mat, selvforsyning og selvberging blant Narviks befolkning. Dette er i tråd med Regjeringens strategi om Urbant Landbruk.