Hentet innspill til ny politikk om befolkningsendringer i Narvik

Kristoffer Bergersen Tirsdag var et offentlig utvalg ledet av Victor Norman på besøk i Narvik. Formålet er å få innspill til ny politikk i forbindelse med befolkningsendringer.

I Narvik møtte utvalget ordfører Rune Edvardsen, varaordfører Per Kristian Arntzen, rådmann Lars Skjønnås, kommunalsjef virksomhetsstyring Rolf M. Lossius, kommunalsjef helse og omsorg Heidi Eriksen Laksaa og seksjonsleder på UNN Narvik Karin Samuelsen.

Nordmenn lever lengre, samtidig som det blir færre yrkesaktive av oss for hver pensjonist. I den forbindelsen er det satt ned et offentlig utvalg som skal utrede konsekvensene av demografiutfordringer i distriktene. Første stoppested på utvalgets reise i Norge var i Narvik tirsdag 25. februar.

Utvalget hadde en rekke spørsmål om både kommunens situasjon, og hvordan kommunen møter utfordringene med befolkningsendringene:

Kristoffer Bergersen  Utvalget skal vurdere om eksisterende tiltak virker, og foreslå nye løsninger som kan bidra til at innbyggerne i de mindre sentrale områdene har tilgang på gode offentlige og private tjenester, og at det finnes grunnlag for et verdiskapende næringsliv.

Dette er viktige og krevende problemstillinger som vil sette sitt preg på samfunnsdebatten i årene fremover. Jeg håper at vi i utvalget vil gi kunnskap og innspill som kan bidra til at Norge også i fremtiden vil ha mange spenstige lokalsamfunn i alle deler av landet og for folk i alle aldre, sa Victor Norman da utvalget ble opprettet.

Utvalget skal levere sin utredning innen 1. desember 2020. På regjeringens sider finner du mer informasjon om utvalget. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/victor-norman-skal-lede-demografiutvalg/id2673497/

Utvalgets medlemmer:

• Victor Norman, utvalgsleder
  • Kristian Aasbrenn, høgskoledosent, Høgskolen i Innlandet. Rendalen
  • Astri Syse, seniorforsker. Statistisk sentralbyrå. Asker
  • Jonas Stein, stipendiat, UiT – Norges arktiske universitet. Tromsø
  • Åslaug Krogsæter, rådmann Eid kommune / prosjektrådmann i nye Stad kommune, Nordfjordeid
  • Hans-Jacob Bønå, næringsdrivende. Vadsø
  • Wenche Dehli, helse- og sosialdirektør, Kristiansand kommune. Levanger