Geologitur til Keiploftet

Museum Nord og Den Kulturelle Skolesekken ved Enhet Kultur i Narvik kommune arrangerer nå geologiturer til Keiploftet.

Dette er det femte året på rad at Museum Nord tar 7. klasser fra kommunen med på denne turen. Jon Framnes og Håvard Amundsen fra Museum Nord er guider og kan fortelle elevene mye om området.

Kvartsbruddet ligger i lia over Eiterelvdalen i Råna, 380 m.o.h. Her var det tidligere et gruveanlegg for å hente ut mineralene kvarts og feltspat. Det var flere arbeidere og kokker som bodde på dagbruddet under driften. Nå har naturen tatt tilbake mye av området, og bygningene er i dårlig forfatning, som Museum Nord opplyser om på sine nettsider.

Elevene får under dagen historiefortelling, prøve seg på å hakke stein og innføring i båltenning.

Det er satt opp flere turer utover våren. Den 30.mai var kommunekontakter Heidi Leiros og Marie Fjärdbo fra Den Kulturelle Skolesekken med. Denne dagen var det 7. klasse fra Bjerkvik skole med lærer Toril Hauglid som deltok.

Vi i Den Kulturelle Skolesekken takker for en fantastisk tur sammen med skoleklassen og Museum Nord.