Friluftlivets ferdselsårer

Velkommen til dialogmøte om plan for friluftslivets ferdselsårer i Narvik kommune.

Er du representant for lag eller forening i Narvik kommune? Da er du velkommen til dialogmøte om plan for friluftslivets ferdselsårer i Narvik kommune.

Narvik kommune skal lage en felles plan for friluftslivets ferdselsårer, altså en oversikt over stier, løyper, padleleder, sykkelsti og møtepunkter med mer.

Hvor og når?

Lag og foreninger inviteres til dialogmøte på Narvik rådhus (Formannskapssalen, 2. etasje) 20. mars klokken 18.00 til 20.00. Dere er velkommen til møtet uavhengig av hvilken type lag/forening dere representerer.

Ingen påmelding er nødvendig, men meld gjerne interesse for deltakelse her:

Meld interesse!

Det kan også bli satt opp folkemøter i Ballangen og Kjøpsvik ved behov. Mer informasjon om tid og sted for disse følger.

Hva er dette arbeidet?

Miljødirektoratet startet i 2019 en nasjonal satsing på friluftslivets ferdselsårer og vi har mottatt tilskudd til å lage en plan for dette.

Narvik kommune, Midtre Hålogaland friluftsråd og Visit Narvik skal derfor sammen utarbeide en plan for friluftslivets ferdselsårer. Planen skal gi oversikt over turveier, skiløyper, merkede stier, sykkelruter, padleløyper og beskrive tiltak for å ivareta ferdselsårene i tråd med mål kommunen har satt for arbeidet.

Kartlegging av friluftslivets ferdselsårer er et virkemiddel for å identifisere, ta vare på og utvikle stier, turveier, løyper og leder som er viktige for friluftslivet i kommunene. Ved å ta vare på og legge til rette for utvikling av friluftslivet i nærmiljøet, bidrar vi til at flere kan være fysisk aktive og oppleve naturen i hverdagen.

Planen skal bidra til å legge til rette for turer i nærmiljøet for alle grupper i befolkningen i kommunen, samtidig som den skal sikre bærekraftige og miljøvennlige ferdselsårer. Mange stier, skiløyper og turområder er allerede kjent i dag, men ikke lagt inn i kart digitalt. Dette planlegger vi å få gjort noe med gjennom prosjektet.

Vil du vite mer?

Miljødirektoratet har utarbeidet en egen veileder: Veileder M-1292: Plan for friluftslivets ferdselsårer

Kilde: Midtre Hålogaland friluftsråd v/Emma den Hartog