Fordeling av VinnVind-midler 2023

Dette er mottakerne av VinnVind-midler fra Sørfjord Vindpark 2023.

Oversiktsbilde av Kjøpsvik. - Klikk for stort bilde

VinnVind-midlene deles ut årlig ut av Sørfjord Vindpark AS som eies av Energy Infrastructure Partners (EIP) og Fortum. VinnVind-midlene skal yte støtte til lokale tiltak for å fremme idrett, kultur, aktiviteter for unge og miljøtiltak rundt Tysfjorden. Bidragene fra VinnVind-midlene skal fremme utvikling og aktiviteter i nærområdet og øke attraktiviteten av å bo, arbeide eller besøke områdene rundt Sørfjord Vindpark.

Fordeling av VinnVind-midler 2023

En gruppe på fire personer, valgt av kommunestyrene i Hábmera-Hamarøy og Narvik har innstilt vinnere av 800 000 kroner til fem forskjellige tiltak. Innstillingen er støttet av eierne av vindparken. VinnVind-midlene for 2023 går til følgende lag og foreninger og fordeles slik:

Mottaker Tiltak Sum
STH - Sørfjordfjellet Ny hytte kjerringvatnet 400.000 kroner
Trivsel i bygda Badstubygg 101.000 kroner
Drag IL Oppgradering idrettsbane 101.000 kroner
Storjord samfunnshus 101.000 kroner
Måske Dåjma Musken aktivitet 97.000 kroner

- Det er veldig gledelig at vi nå er i gang med VinnVind-midlene igjen! Vi gratulerer årets vinnere og gleder oss til å kunne se de spennende tiltakene og aktivitetene VinnVind-ordningen er med på å utløse i vindparkens nærmiljø» uttaler Fortums Per Christian Kittilsen.

Lars Norman Andersen, assisterende rådmann i Narvik kommune veldig fornøyd med at tildeling av midler er startet opp:

- Narvik kommune er godt fornøyd med at vi nå er kommet i gang med den årlige tildeling av disse midlene og gratulerer de prosjektene som har fått tilsagn om støtte, sier Lars Norman Andersen.

Midlene ble lyst ut tidligere i år.

Sørfjord Vindpark ble fullført og satt i drift i 2020. Vindparken består av 23 vindturbiner som ligger på et avsidesliggende område på toppen av et fjell i Hamarøy kommune. Vindparken har en samlet kapasitet på opptil 99 megawatt (MW). Det er nok til å forsyne omtrent 91 000 husstander med elektrisitet.