Fem år med Norges mest spesielle ordførerkjede

Hva får man når man tar noen isoporkuler og fargelegger, klipper til og maler litt papp, og til slutt binder det hele sammen med en tvunnet ståltråd og en sikkerhetsnål?

Ordfører Rune Edvardsen, med kommunestyret i Narvik i bakgrunnen. Ordfører har det spesielle ordførerkjedet laget av barnehagebarn rundt halsen, og en tegning sendt i anledning 5-årsjubileumet. - Klikk for stort bildeOrdfører Rune Edvardsen.

Jo, det blir Norges mest spesielle ordførerkjede. I dag har det vært i offisiell bruk i fem sammenhengende år.

Den 17. oktober 2019 konstituerte det aller første kommunestyret i Nye Narvik kommune seg. Rune Edvardsen ble valgt til kommunens første ordfører.

Noe ordførerkjede hadde han i utgangspunktet ikke, men her hadde barna i Skistua barnehage i Narvik tatt affære og laget et kjede – med det nye kommunevåpenet Stetinden. Dette tok Edvardsen på seg straks han ble valgt, og han har siden brukt dette ved alle offisielle anledninger der et ordførerkjede er naturlig å benytte.

– Det inkluderer både kronprins Haakon på besøk i Narvik, flere ambassadører fra våre allierte, generaler og andre der jeg som vertskap skal markere ordførerens verdighet og posisjon, forteller ordfører Rune Edvardsen.

– Da går det greit med litt håndmalt papp og isoporkuler med glitterstøv?

– Det vil være å lyge å si at det ikke har vært et og annet øyebryn som har vært hevet, men når jeg får fortalt historien bak ordførerkjedet, så blir nok de aller fleste fascinert og synes det er flott at jeg bruker dette.

– Jeg husker spesielt et fransk besøk i forbindelse med en av jubileumsmarkeringene for gjenerobringen av Narvik 28. mai. I Frankrike er det nok en god del stivere på dette enn her i Nord-Norge.

Arkivfoto av fransk delegasjon som markerer gjenerobringen av Narvik utenfor rådhuset i Narvik. - Klikk for stort bildeArkivfoto av fransk delegasjon som markerer gjenerobringen av Narvik utenfor rådhuset i Narvik.

– Det startet nok med litt bestyrtelse, men endte opp med at jeg og kjedet måtte gjennom en god del ekstra foto-runder med generaler og andre offiserer. Anerkjennende konkluderte de med at noe slikt ville de aldri få oppleve hjemme – verken i Paris eller den mest bortgjemte avkrok i Provence, sier Rune Edvardsen.

Ordfører og fransk delegasjon på rådhusplassen utenfor rådhuset i Narvik, en vinterdag. - Klikk for stort bilde

At gaven fra barna i Skistua barnehage skulle få feire femårsjubileum hadde nok ingen sett for seg. For å markere jubileet tok Edvardsen kjedet på seg da han torsdag åpnet kommunestyrets innledende budsjettmøte – på dagen fem år etter at han tok det på seg for første gang. Og dette blir heller ikke siste gang.

Det er ikke noe nytt ordførerkjede i bestilling – selv om Rune Edvardsen flere ganger har sagt at, jo ordføreren trenger nok et kjede med litt mer tyngde – levert av en gullsmed.

– Samtidig er ikke dette en hastesak. Vi har jo dette kjedet, og det er mange andre saker som er viktigere for kommunen å ta tak i. En solid og sunn kommuneøkonomi og arbeidet med å legge til rette for nye arbeidsplasser og gode tjenester til innbyggerne ligger nok litt høyere oppe i bunken over prioriterte oppgaver.

– Saboterer du en nyanskaffelse?

– I tilfellet skjer ikke det bevisst. Men jeg må ærlig innrømme at å skaffe meg et «ordentlig» kjede, det har jeg ikke brukt mye tid og energi på. For hver dag som går blir det vanskeligere og vanskeligere å skulle kvitte seg med dette. Jeg har blitt oppriktig glad i kjedet.

– Inntil videre bruker jeg dette kjedet. Det gjør jobben like godt som et kostbart, sier Rune Edvardsen.

Ordfører Rune Edvardsen, i fronten av 17. mai tog. - Klikk for stort bildeOrdfører på 17. mai.