Felles kriseøvelser for Narvik og kommuner rundt

For første gang har kommunene Lødingen, Evenes, Gratangen og Narvik gjennomført en felles kriseøvelse.

Øvelsen fant sted i forrige uke, og hovedtemaet var en sikkerhetspolitisk konflikt, og scenariet var sammensatte hendelser der kommunene ble utfordret på bortfall av kritisk infrastruktur som strøm, tele og data.

Statsforvalteren i Nordland arrangerte øvelsen, og det var naturlig at Narvik, Gratangen, Evenes og Lødingen sammen deltok i øvelsen. Kommunene har allerede innledet et samarbeidsprosjekt for å styrke beredskapsevnen.

Hensikten med øvelsen var å teste kommunenes beredskapsplaner for å øke deltakernes samordnings- og koordineringsevne, og erfaringene var gode.

– Øvelsen var vellykket. Vi fant flere områder vi må jobbe videre med, og det var nyttig å kunne ha dialog med de andre kommunene underveis i øvelsen, sier ordfører Terje Bartholsen i Evenes kommune.

Også rådmann Lars Skjønnås i Narvik kommune er fornøyd med øvelsen.

– Vi ble øvd i et scenario som er aktuelt og vi avdekket forbedringspunkter på flere områder. Dette var en nyttig øvelse, slår Lars Skjønnås fast.

Du kan lese mer om hvordan Narvik kommune jobber med beredskap ved å følge denne lenken:

Beredskap i Narvik kommune