June Berg-Sollund og Joakim Jaksland er særdeles fornøyd med årets utgave av den offisielle reiseguiden til Narvikregionen.
Terje Næsje
Det ferdige resultatet fra måneder med arbeid dumper nå ned i postkassene rundt omkring. Den offisielle reiseguiden til Narvikregionen er ikke bare myntet på turister og tilreisende. Den er like verdifull for dem som bor midt i smørøyet.
– Reiseguiden har flere formål. Den er et verktøy for å lokke flere turister til Narvik, og den skal sørge for at de turistene som kommer hit finner mest mulig å bruke tid og penger på. Og så er målet at denne guiden skal gjøre alle i Narvikregionen litt mer stolte over hvor de bor. Og selvfølgelig skal guiden oppmuntre oss alle til å bruke de lokale tilbudene som vi har enda mer.
– Vi synes i hvert fall at det som er samlet her mellom permene er en massiv dokumentasjon av hvor mye spennet som vi har å by på, forteller June Berg Sollund og Joakim Jaksland, henholdsvis daglig leder og digital markedssjef i Visit Narvik.
Skjermdump fra reiseguiden til Narvikregionen
Visit Narvik
Den 84 sider tykke guiden inneholder ikke mindre enn 125 ulike artikler og notiser, oppunder 300 bilder, samt flere kart og grafikker.
I tillegg til attraktive reisemål og opplevelser i Narvikregionen, inklusive Lavangen, Bardu og Gratangen, inneholder reiseguiden informasjon om alt mulig fra forklaring av norske ord, en hel haug med faktabokser, råd om hvordan du kler deg i de ulike årstidene, «fjellvettregler», hvordan du kan gå Rallarveien, til tips til hvordan du tar bilder av nordlyset, Blant mye annet.
Forsiden på guiden reklamerer med at den byr på 59 helt råe arktiske opplevelser. Det er trolig en kraftig underdrivelse.
– Tallet 59 kommer ut av at vi har presentert opplevelser fra 59 samarbeidsbedrifter, men vi har skrevet om mye annet også. Jeg ser ikke bort fra at vi heller snakker om rundt 100 opplevelser som det kan velges og vrakes i, forteller June Berg-Sollund.
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på denne reiseguiden, og det er mange gode klapp på skuldra. Det har vært vanvittig mye jobb med å sy sammen det hele. Jeg tror bestemt at vi kan være stolte av den jobben vi har gjort, sier Joakim Jaksland.
June Berg-Sollund anslår at det har kostet Visit Narvik rundt en halv million kroner å produsere og gi ut årets utgave av reiseguiden.
– Foruten trykk og distribusjon har vi gjort hele jobben selv.
– Alt er faktisk gjort i Narvik, og hele verdiskapningen ligger igjen i regionen. Selv om det er mulig å få gjort det vesentlig billigere i utlandet, er til og med trykkeritjenesten kjøpt lokalt. Og til distribusjon har vi engasjert lokale idrettslag, forteller hun.
Hele guiden er på engelsk, og det trykte opplaget er på 25.000 eksemplarer. I tillegg til distribusjon i lokale postkasser blir guiden lagt ut på steder der turister ferdes i Narvik og regionen, den blir med som salgsargument på messer i inn- og utland, og den spres ikke minst massivt digitalt.
Skjermdump fra reiseguiden til Narvikregionen
Visit Narvik
Det er andre året Visit Narvik produserer denne guiden, og i destinasjonsselskapet er de allerede i gang med å planlegge neste års utgave. June Berg-Sollund og Joakim Jaksland forventer at de vil kunne skrive inn flere nye opplevelser i den som kommer.
– Vi ønsker også å få til en mer robust finansiering, blant annet gjennom salg av flere annonser. Vi har en jobb å gjøre med å få flere i det lokale næringslivet til å se verdien av å profilere seg gjennom denne reiseguiden, sier June Berg-Sollund.
Visit Narvik er eid av Forte Narvik og Narvik kommune gjennom Narvikgården. Ingen av eierne gir noen form for driftstilskudd til selskapet. Narvik kommune har derimot et tjenestekjøp som i stor grad er knyttet til drift av turistkontor. Narvik er sammen med Bardu, Gratangen og Lavangen medlemskommuner i Visit Narvik.
Skjermdump fra reiseguiden til Narvikregionen
Visit Narvik
Inntektene til Visit Narvik kommer fra de om lag 60 tilsluttede samarbeidsbedriftene, salg av tjenester og prosjektinntekter. I 2023 var omsetningen i Visit Narvik på om lag 13 millioner kroner. Selskapet har 6 fast ansatte, og utfører nesten 7 årsverk.
Hovedoppgaven til Visit Narvik er å utvikle Narvikregionen som reisemål, og i dette ligger det blant annet påvirkningsarbeid tilknyttet flyruter og annen kommunikasjon, utvikling av Narvikregionen som bærekraftig reisemål, kompetanseheving og markedsføring.