Barnehageplass - uansett når på året barnet er født

Visste du at i Narvik så tilbyr vi barnehageplass, også til alle barn uten rettighet etter barnehageloven?

Når på året et barn fødes avgjør om et barn har lovfestet rett til barnehageplass. Barn født fra og med januar til november året før det søkes om plass, har rett til plass. Barn født etter denne datoen har ikke lovfestet rett til plass. Men, det er bare en minimumsforpliktelse, og i Narvik mener vi at det ikke er godt nok. Derfor har Narvik kommune i mange år strukket oss så langt vi klarer for at alle barn får barnehageplass, uansett når på året de er født.

Gruppebilde ansatte i Bøstrand barnehage. - Klikk for stort bildeGruppebilde ansatte i Bøstrand barnehage.

De siste årene har vi hvert år gitt barnehageplass til mellom 50 og 70 barn som kanskje ikke ville fått barnehageplass andre steder enn Narvik.

Dette har en kostnad, både i form av tilskudd til private barnehager og driftskostnader i kommunale barnehager. Barn som ikke har rett til plass i aktivt barnehageår er heller ikke del av statlig rammeoverføring til sektor barnehage.

– Familier burde ikke være nødt til å planlegge når man skal få barn ut fra en søknadsfrist for barnehageplass. Dette har selvsagt en kostnad, men det er en viktig prioritering for vår del, sier Torill Marie Kufaas Karlsen, sektorleder barnehage i Narvik kommune.

Portrett av Torill Kufaas Karlsen, sektorleder barnehage, tatt på Stein Rokkans plass ved siden av rådhuset i Narvik sentrum. - Klikk for stort bildeTorill Kufaas Karlsen, sektorleder barnehage.

Narvik kommune har ett hovedopptak (samordna opptak) for barn som skal starte i barnehage. I tillegg gjennomføres løpende opptak i alle barnehagene i Narvik. Det tildeles med andre ord barnehageplasser hele året dersom barnehagene har ledig kapasitet.

I kommunestyret 23. mai vedtok politikerne å fortsatt tilby plass til alle barn som har søkt om plass med oppstart innen utgangen av februar for kommende barnehageår. Det skal også bestrebes så langt det lar seg gjøre å tilby plass til alle som søker etter søknadsfristen 1. mars. I tillegg er det vedtatt å arbeide politisk for å påvirke endringer av nasjonal finansiering av barnehagesektoren for å ivareta barn som har behov for barnehageplass uten rettighet etter barnehageloven.

Søk barnehageplass

Oversikt over barnehager

Luftfoto av Barnebo barnehage, med Narvik by og Fagernesfjellet i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeBarnebo barnehage.