Åpning av Furumotunnelen utsettes

Planlagt åpning av Furumotunnelen for offentlig trafikk utsettes fra 1.oktober til 28.oktober.

Furumotunnelen. Bildet er tatt fra E6. - Klikk for stort bildeFurumotunnelen.

Sikkerhetsinstallasjonene må gjennom en 4 ukers testperiode, før kontinuerlig overvåkning av tunnelen kan iverksettes.

– Kontinuerlig overvåkning er en essensiell del av beredskapsplanen for tunnelen, og det er i sikkerhetsanalyser konkludert med at det ikke er aktuelt å sette offentlig trafikk på i tunnelen, før kontinuerlig overvåkning er ivaretatt, sier Trond Solberg, enhetsleder Veg og park i Narvik kommune.

Adkomsten til nye UNN Narvik og Narvik Helsehus gå gjennom omkjøringsveien Stasjonsveien, frem til 28. oktober.

– Furumotunnelen vil uansett være åpnet for offentlig trafikk før det nye sykehuset og helsehuset er tatt i full bruk. Vi beklager utsetteløsen, men det er et absolutt krav å ivareta sikkerheten i tunnelen, sier Trond Solberg.

Det nye Helsehuset og nye UNN Narvik er en samling av kommunale helsetjenester og sykehuset spesialisthelsetjenester. Legekontor, sykehjem, rehabilitering, fysio- og ergoterapi og mye mer skal alle jobbe sammen med de mange tjenestene på sykehuset.

På det nye sykehusområdet vil det være apotek, kafé, legevakt, røntgen, poliklinikker og mye mer. Det vil gå kollektivtransport til området, samt parkering for sykkel og bil.

Narvik helsehus og nye UNN Narvik. - Klikk for stort bildeNarvik helsehus og nye UNN Narvik.