Ammoniakkplan ut på høring – og Aker forbereder finansiering

Det foreslåtte området og tiltakene på Lallasletta - Klikk for stort bildeDet foreslåtte området og tiltakene på Lallasletta Aker Narvik/Norconsult

Tirsdag vedtok Hovedutvalg for plan og utvikling i Narvik kommune å sende forslag til regulering av Skoglund og Lallasletta i Bjerkvik ut på offentlig høring. Det er Aker Narvik som fremmer planen.

På de aktuelle områdene planlegges det produksjon av hydrogen og ammoniakk på Skoglund i Bjerkvik, samt lagring og utskiping av ammoniakk på Lallasletta. I tillegg skal det også etableres et anlegg for avsalting av sjøvann – også det på Lallasletta.

Mellom Skoglund og Lallasletta planlegges det en drøyt 5 kilometer lang tunnel. Gjennom denne skal det fraktes avsaltet sjøvann til Skoglund, og ammoniakk i retur til Lallasletta.

Det totale planområdet er på om lag 3.000 mål. Dette er den neste største reguleringssaken noensinne i Narvik, når vi ser på arealet den omfatter. Det er kun reguleringen av drøyt 4.000 mål i Fagernesfjellet som bystyret i Narvik vedtok i 2016 som er større.

Det forslåtte området og tiltakene på Skoglund. - Klikk for stort bildeDet forslåtte området og tiltakene på Skoglund. Aker Narvik/Norconsult

Parallelt med at reguleringsprosessen nå skyter fart, jobber Aker-konsernet med finansieringen. I et intervju om det grønne skiftet som Akers konserndirektør Øyvind Eriksen nettopp har gjort med avisen Dagens Næringsliv er Bjerkvik-prosjektet det eneste som trekkes frem når det snakkes om de mulige investeringene som kan komme i noenlunde nær fremtid.

Ifølge intervjuet ser Aker Horizons for seg en investeringsbeslutning på Narvik-prosjektet i 2025.

Det skjer på tross av at det grønne skiftet tar mye lengre tid enn man så for seg for bare noen få år siden.

Aker-sjefen sier til Dagens Næringsliv at timingen var feil.

– Aker var for tidlig ute. Det var retningsmessig riktig, men vi bommet på timing, og ville gjøre for mye på en gang, sier han til avisen.

Det betyr ikke at Aker er på vei ut av det grønne skiftet, understreker Eriksen.

Det vil også hentes kapital til nye investeringer under Aker Horizons (Horizons er Akers selskap for satsingene i det grønne skiftet), sier Eriksen i intervjuet.

– Det er en aktivitet som pågår både i Mainstream («Mainstrean Renewable Power» er et datterselskap i Aker Horizons som er involvert i kraftprosjekter i Chile), og som vil bli mer aktuelt fremover i Horizons etter hvert som prosjekter, blant annet i Narvik, går fra tidlige forberedelser til konkrete investeringer, sier Eriksen, til Dagens Næringsliv.

Reguleringsområdet på Skoglund og Lallasletta. - Klikk for stort bildeReguleringsområdet på Skoglund og Lallasletta. Aker Narvik/Norconsult

Når det gjelder vedtaket i hovedutvalget for plan og utvikling i Narvik tirsdag, så innebærer det at reguleringsforslaget for Skoglund og Lallasletta nå legges ut på offentlig ettersyn i seks uker. I tillegg til reguleringen for hydrogen og ammoniakk er det også satt av plass i området også til annen industri – for eksempel datasenter. Det jobbes også med å få til industrietableringer som kan utnytte de betydelige mengdene varmeenergi som blir et biprodukt fra produksjonen av hydrogen og ammoniakk.

Forøvrig: Laila har blitt til Lalla. Da prosjektet ble startet opp, var området i Herjangen hvor kai, lager og avsaltingsanlegg planlegges å etablert, omtalt som Lailasletta. Dette mente mange lokale at var feil, og at det riktige navnet er Lallasletta.

Dette er tatt opp med Statens kartverk, og der i gården sier de seg nå enig med lokalbefolkningen. Navnet er nå rettet opp til å være Lallasletta.