Alle i 1. klasse har fått egen refleksvest

Denne uken ble årets refleksaksjon arrangert.

Bilde fra Bjerkvik skole under refleksaksjonen. Førsteklassingene Hermine, Solan, og Ole fikk refleksvest (i forgrunnen) mens femteklassingene Marius, Ehsan og Susann fikk refleksbånd. Flankert av 2 uniformerte politibetjenter. - Klikk for stort bildeFørsteklassingene Hermine, Solan og Ole fikk refleksvest, mens femteklassingene Marius, Ehsan og Susann fikk refleksbånd.

Narvik kommunes Veg og park, i samarbeid med politiet og med støtte fra Nordland fylkeskommune, deler ut refleksvester til alle førsteklassinger i Narvik.

Refleksaksjonen sørger for at hver eneste elev i første klasse går en mørk høst i møte med flunkende ny refleksvest.

Demonstrerte refleks

I år var 1. klassingene på Bjerkvik skole først ute, og sammen med sine faddere fikk de både refleks og demonstrasjon av hvorfor det er viktig å være synlig i trafikken. Veg og park og politiet tok bilder av refleks med blits, for å viser forskjellen med og uten refleks i trafikken.

Sigbjørn Olav Normann fra Veg og park stilte sammen med fire uniformerte representanter fra Narvik politistasjon opp og svarte på spørsmål fra elevene.

I løpet av denne uken og neste uke vil 1. klasse på alle skolene i Narvik ha fått utdelt refleks.

Refleksaksjonen er en lang tradisjon - Veg og park har delt ut reflekser til 1. klasse i over 20 år. Selve refleksdagen var torsdag 19. oktober.