Agenda åpnet sitt nye vaskeri på Fagernes

Vaskeriet er et av Nord-Norges mest moderne og miljøvennlige og tar på alvor så vel energisparing, utslipp av mikroplast i havet som arbeidsinkludering og gode arbeidsplasser.

Espen Lund på produksjonsgulvet på det nyåpnede vaskeriet, tilhørere samlet rundt ham. - Klikk for stort bildeEspel Lund taler under åpningen av vaskeriet.

Det var stor stas og lokalene i Holmenveien 20 på Fagernes var fylt av, stolte ansatte, politikere og representanter fra næringslivet. Det som ble feiret var en av de største næringsetableringene det siste året, nemlig et topp moderne barrierevaskeri.

– Vi vet at det har vært og kommer flere, og større, etableringer i Narvik, men Agenda AS har vært med å bidra med en viktig tjeneste som ikke har vært i Narvik tidligere i denne størrelsen, sier administrerende direktør Espen Lund.

Tidslinje
Lund ga gjestene en fyldig presentasjon av tidslinjen Agenda har lagt bak seg, fra utvikling av sine gamle lokaler i Fagernesveien 22/24, via nybygg på kai i havet til de fantastiske lokalene som nå er etablert i Holmenveien 20.

Havnedirektør Børge Klingan overrakte blomster og gratulasjoner og seansen ble avsluttet med en orientering fra utstyrsleverandør Jako ved Einar Lervik om miljø- og energiprioriteringene som er gjort i det nye vaskeriet.

Guidet omvisning
Avslutningsvis fikk de frammøtte en guidet omvisning i lokalene med et kunstnerisk innslag fra fylkesmusikere. Som seg hør og bør ble det klippet snor ved varaordfører Rune Østergren som talte og erklærte vaskeriet for offisielt åpnet.

Varaordfører Rune Østergren klipper snora under åpningen. - Klikk for stort bildeRune Østergren, varaordfører.

De fremmøtte fikk deretter en guidet omvisning i lokalene som ble avsluttet med et kunstnerisk innslag fra fylkesmusikere før varaordfører Rune Østergren holdt tale og klippet snor og erklærte vaskeriet for offisielt åpnet.

Viktig tjenesteleverandør
En av de nylig ansatte, Kateryna Ponomarenko sier at den jobben som Agenda gjør er viktig for Narvik – både fordi bedriften legger til rette for arbeidsinkludering, men også fordi vaskeriet vil være en viktig tjenesteleverandør til kommune og næringsliv. Hun har arbeidet i Agenda bare noen måneder, men føler hun er blitt veldig godt mottatt og at hun er med å bidra med noe meningsfylt hver eneste dag på jobb.

Kateryna Ponomarenko foran en av de store vaskemaskinene. - Klikk for stort bildeKateryna Ponomarenko.

– Det er utrolig flott å få være en del av Agenda. Jeg opplever at vi har et veldig godt arbeidsmiljø her og at arbeidsplassen og arbeidsoppgavene er godt tilrettelagt for de som arbeider her. Det nye vaskeriet her er mange hakk opp i forhold til det vaskeriet vi hadde fra før. Dette er virkelig noe vi kan være stolte av, og det merkes på de ansatte og arbeidsmiljøet.

Kateryna kom til Norge fra Ukraina i november 2020 og har arbeidet et par plasser i Narvik tidligere. Gjennom arbeidet i Agenda og ansvaret hun har fått med å bidra til arbeidsinkludering, føler hun at hun er kommet på rett plass.

– Det er godt å være med og bidra og gjøre en viktig og meningsfull jobb for mange mennesker. I tillegg hjelper det meg med både språket og kulturen. Jeg føler meg som en del av Agenda-familien.

Kateryna har med seg erfaring som mekanisk ingeniør og radiomekaniker fra militæret i Ukraina og jobbet også en periode som innkjøper for en stor matvarekjede i hjemlandet. Hun har også erfaring fra digital systemutvikling.

– Det er viktig for meg at jeg kan lære meg nye ting og at jeg får brukt hodet mitt og den erfaringen jeg har fra hjemlandet mitt» avslutter hun.

Laget som skal jobbe på vaskeriet, på rekke og rad foran de nye maskinene. - Klikk for stort bildeLaget som skal jobbe på vaskeriet.