Luft/ansats
Luften er drivstoffet til ett blåseinstrument. Eleven skal utvikle en fri og avslappet pusteteknikk, med god støtte fra magen. Eleven skal lære å bruke tungen for å skape ansats.
Munnstilling
Munnstilling og embouchure har stor betydning for klang og tone i instrumentet. Eleven skal utvikle en god munnstilling som gir god kontroll over instrumentet.
Note- og rytmeforståelse
Elevene lærer noter, rytmer og puls. Eleven skal kunne lese ett notebilde og spille de rytmiske motivene som står der. Eleven skal ha ett bevisst forhold til puls.
Øving
Det forventes at eleven bruker tid hjemme mellom hver time for å øve på stoffet som blir gitt i lekse. Eleven opparbeider en disiplinert holdning til det å øve på instrumentet sitt.
Fingerteknikk
En korrekt fingerteknikk kjennetegnes ved at fingrene plasseres i en bue, ikke i en knekk. En effektiv innlæringsmetode er skalaer og etyder. Eleven skal etter noen år kjenne til alle skalaer opp til tre kryss og tre b.
Samspill
Noen uker i året har kulturskolen prosjektuker, her legges det opp til at elevene skal samarbeide med andre elever på skolen. Det gjennomføres samspill med elever på like instrumenter og på andre instrumenter.
Eleven lærer seg å bli selvstendig og kan spille sin egen stemme sammen med andre.
Konserter
I kulturskolen har eleven anledning til å spille konserter flere ganger i året. Her får eleven anledning til å opptre solistisk og sammen med andre. Eleven opparbeider en selvtillit i det å opptre.
Ønsker du mer info om tilbudene? Ta kontakt med skolens rektor Lars K. Jakobsen
e-post: lars.kristian.jakobsen@narvik.kommune.no eller telefon 917 67 327.