Statens hus - et nasjonalt pilotprosjekt
Narvik er en av fire pilotkommuner nasjonalt som i perioden 2021-2024 skal teste ut regjeringens nye modell for Statens hus. Målet er at små og mellomstore avdelinger av statlige etater skal samarbeide tettere med hverandre og skape større statlige fagmiljø på mindre steder.
Fellessamling Statens hus-prosjektet 31. januar 2023.
Arbeidet er forankret i stortingsmeldingen “Levende lokalsamfunn for fremtiden” fra 2019. Her erklærer regjeringen at de vil etablere piloter som oppfølging av Granavolden-plattformens ambisjoner for ny, statlig lokaliseringspolitikk.
I oppdragsbrevet fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i mars 2021, beskrives pilotprosjektet på følgende måte:
Stortinget har bevilget 16 mill. kroner til pilotordningen og bestemt at pilotordningen skal vare inntil fire år, jf. behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021), KMD.
Pilotene er etablert i kommunene Narvik, Orkland, Stad og Lyngdal. Rammen til fylkeskommunene Nordland, Trøndelag, Vestland og Agder er økt med totalt 16 mill. kroner i 2021, og hver fylkeskommune får således 4 mill. kroner hver. Bevilgningen er en engangsbevilgning, og skal finansiere pilotordningen for hele perioden. Bevilgningen skal fordeles fra fylkeskommunene til kommunene.
Målet med bevilgningen er å medvirke til å styrke samarbeidet og eventuelt samlokalisere mindre virksomheter av statlige etater i samme bo- og arbeidsmarkedsregion. Pilotene skal teste ut forsterket samhandling mellom etatene innenfor områder som for eksempel rekruttering, IKT, utnytting av kompetanse på tvers av sektorer og felles samhandling med kommuner og fylkeskommuner. Formålet er å styrke det samlede faglige, offentlige kompetansemiljøet i regionen.