Hvordan klager jeg?
En klage må sendes inn senest innen 3 uker fra vedtaket ble mottatt. Skjer underretningen ved offentlig kunngjøring, begynner klagefristen å løpe fra den dag vedtaket første gang ble kunngjort. Klagen sendes til postmottak@narvik.kommune.no Klagen må merkes med gårds- og bruksnummer og saksnummer, og ellers
- være begrunnet, og inneholde ev. andre opplysninger som kan ha betydning for vår vurdering av klagen
- vise hvilket vedtak som påklages
- eventuelle endringer som ønskes
- være undertegnet
- vise når klager mottok vedtaket
Utsatt iverksetting/forlengelse av klagefrist
Selv om det er klagerett kan tiltaket iverksettes straks. Du kan likevel be om at tiltaket det er gitt tillatelse til ikke kan iverksettes før klagefristen er ute eller klagen er avgjort. Kommunen eller Fylkesmannen kan begge avgjøre om det er grunnlag for å utsette iverksettelsen. Avgjørelsen tas av den myndighet som mottar anmodningen om utsatt iverksettelse. Beslutningen om utsatt iverksetting kan ikke påklages.
Hvis klagen er fremsatt etter klagefristen kan klagen likevel tas under behandling dersom du ikke kan lastes for å ikke ha overholdt klagefristen, eller det av særlige grunner er rimelig at klagen blir prøvd.
Saksgang
Klagen på det kommunale vedtaket skal i første omgang behandles av enhet Areal og byggesak, som kan oppheve eller endre vedtaket dersom den finner klagen begrunnet. Dersom enheten ikke tar klagen til følge oversendes den til hovedutvalg for plan og utvikling. Hvis heller ikke hovedutvalget tar klagen til følge vil den bli oversendt til Statsforvalteren i Nordland som klageinstans til endelig avgjørelse.
Du vil bli holdt orientert om sakens gang. Statsforvalterens avgjørelse i klagesak kan ikke påklages.