Landemerker, minnesmerker, monumenter og helleristninger

Veiviseren ved rådhusplassen Narvik Foto: Nicola Mulryan, Narvik kommune

Landemerker

Veiviseren finner du ved Rådhusplassen like ved den kjente rundkjøringa i Narvik Sentrum. Veiviseren viser avstander til forskjellige byer i Europa. Den er et populært objekt å ta bilde av.

Hellerristninger

Brennholtelgen - Helleristningen ble funnet av Omar Bjørkøy i 1958. Helleristningen ble i løpet av kort tid i samråd med Tromsø Museum farget i rød farge. I senere tid er den rengjort med sprit. Brennholtelgen antas å være 5000 år gammel.

Adkomst til Brennholtelgen fra Narvik sentrum er Frydenlundgata, ned Fridtjof Nansens vei, følg skilting via Bjørkveien og opp Einerveien. Fra enden av Einerveien er det adkomst med trapp ned til Brennholtelgen.

I tillegg finnes det helleristninger på sørvestsiden av Skjomenfjorden ved forselv - adkomst med båt. Det finnes også helleristninger i Herjangen.

Krigshistorisk landskap

I tillegg til landemerker, monumenter og minnesmerker som forvaltes av Narvik kommune finnes det flere krigshistoriske minnesmerker innenfor kommunegrensen:

• Skjomnes (Fornes)
  • Bjørnfjell
  • Bjerkvik(Herjangen)
  • Øse
  • Lapphaugen
  • Bardufoss

les mer om det her: Krigshistorisk landskap Narvik 1940

Monumenter og minnesmerker

I 1988 utviklet Narvik kommune en oversikt over 45 anlegg som er reist over en periode på nesten 240 år. I perioden 1988 - 2002 ble ytterligere 3 anlegg reist. I 2003 ble oversikten revidert og i dag er det enhet Veg og park som forvalter denne kulturarven for Narvik kommune.

I tillegg ble det 6 september i 2012 reist et nytt minnesmerke ved Narvik gravlund til minne om Tvangsevakuerte Finnmarkinger som omkom på det tyske lasteskipet Carl Arc.

Noen av monumentene og minnesmerkene er i senere tid lyssatt. Alle minnesmerker og monumenter som forvaltes av Narvik kommune kontrolleres av sikkerhetsmessige årsaker 2 ganger i året.

I 2003 laget utviklet Narvik kommune en oversikt over de 48 anleggene som er reist over en periode på nesten 240 år. I dag er det enhet Veg og park som forvalter denne kulturarven for Narvik kommune.

Her kan du lese mer om de 48 monumentene og minnesmerkene som er å finne i Narvik kommune.
Last ned Minnesmerker og monumenter (PDF, 3 MB)