Ny gondolbane åpnet i Narvik

Narvik sin nye gondolbane er nær 1,2 km, den byr på en unik utsikt over by og fjord, og er designet av Porsche. Foto: Jan-Arne Pettersen

Og på 4 minutter bringer gondolen deg vel 650 meter over havet, til Narvik sin Øvre Fjellheisrestaurant.

  • Denne er vi virkelig stolt av. Vi kan ta 1.600 passasjerer i timen, og det er 10-seters gondoler med plass til ski, sykler, barnevogn eller rullestoler, sier en stolt daglig leder for Narvikfjellet, Florian Aschwanden.

Onsdag kom den endelige driftstillatelsen fra Jernbanetilsynet, og nå er gondolbanen i full drift.

Heis og parkering

Narvikfjellet AS har investert ca. 80 millioner kroner i den nye gondolbanen som bringer passasjerene fra det nye «hjertet» i Narvikfjellet, kalt Skistua, til Øvre Fjellheisstasjon.

I tillegg er det bygd parkeringsanlegg for om lag 260 biler ved Skistua og Nedre Fjellheisstasjon.

Den sveitsiske leverandører Bartholet har i tillegg gitt tilbud på en byheis som kan kobles rett på denne nye gondolen. Byheisen vil kunne bringe passasjerene rett fra gate 1 i Narvik sentrum og opp via dagens Nedre Fjellheisstasjon til topps, men det er et prosjekt som så vidt er i en start-fase.

Stillegående

  • Den nye gondolen er helt stillegående og komfortabel. Den er også romslig, og ski, sykler og lignende tas inn i gondolen. Ingenting skal henge utpå, med den risiko det utgjør for tur- og skiløypene under, sier Florian Aschwanden.

Den nye gondolbanen tåler vær og vind på en helt annen måte enn de gamle gondolene.

  • Stiv kuling og 15 sekundmeter er ikke noe problem, sier han.

Kapasiteten er seks ganger større enn med gammelgondolen. Og den kan økes til 2.400 per time ved anskaffelse av flere gondoler.

Lofoten og Tromsø

Det er første gang sveitsiske Bartholet bygger heis i Norden.

Selve bygget på Øvre Fjellheisstasjon er tegnet av Tromsø-arkitekten Snorre Stinessen og levert av Ofoten Mek.

Thore Magnussen & Sønn AS fra Lofoten står for grunnarbeidene, og rådgivningsselskapet Indira AS for byggeledelse. Strands Elektriske AS i Narvik for alt elarbeid.

Gondolbanen er finansiert som sveitsisk eksportkreditt i Credit Suisse, og Sparebanken Narvik står for toppfinansieringen.

Stiftelsen Forte Narvik er hovedeier i Narvikfjellet AS, med det kommunale eiendomsselskapet Narvikgården AS som medeier.