Søknaden er kun elektronisk, sendes til kommunen/Nav-kontoret. Kommunen kan også hjelpe deg med utfylling av søknaden.
Vi anbefaler at du så tidlig som mulig tar kontakt med en saksbehandler i den kommunen du ønsker å bo i. Kommunens saksbehandler vil kunne hjelpe til med å finne fram til de muligheter som finnes for deg. Dette gjelder i forhold til å finne egnet bolig og til å gi informasjon om finansieringsmuligheter og støtteordninger for eksempel bostøtte. Saksbehandler vil foreta en vurdering av din økonomi, slik at du også etter boligkjøpet sitter igjen med tilstrekkelige midler til livsopphold.
Dersom kommunen gir et tilbud om startlån og tilskudd (forhåndstilsagn), gjelder kommunens tilbud derfor vanligvis i 3 måneder. Dersom forhåndstilsagnet ikke benyttes innen tidsfristen, bortfaller tilbudet automatisk uten ytterlige varsel fra kommunen. Det må i så fall søkes på nytt.
Dersom søker velger å benytte seg av tilsagnet, er det et vilkår for utbetaling av boligtilskudd at man bebor boligen i 20 år. Tilskuddet nedkvitteres med 5 % årlig i 20 år. Det eventuelle restbeløp som ikke avskrives, forfaller til umiddelbar innbetaling til Narvik kommune. Boligen må ligge i Narvik kommune.
Kommunen gir ikke startlån og boligtilskudd til kjøp av bolig med utleiedel. Dersom boligen fraflyttes eller selges, skal startlån og tilskudd innfris. Hele eller deler av boligen kan ikke leies ut i låneperioden uten samtykke fra Narvik kommunes boligkontor.
Du kan klage på vedtaket. Klagefristen er tre uker etter at du har mottatt vedtaket. I klagen må du fortelle:
• hva du er uenig i
• hvorfor du er uenig
• hvilke endringer du ønsker
• Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte saksbehandleren din.
Klageretten er omtalt i forvaltningslovens § 28.