Klage på barnehage

Her finner du informasjon om hva du kan klage på, og hvordan du klager på barnehager.

Klage på barnas arbeidsmiljø i barnehage

Barn har rett på et trygt og helsefremmende miljø i barnehager. Veilederen Miljø og helse i barnehagen beskriver en del forhold som er "god praksis i barnehager", og som derfor legger lista for hva du som foresatt kan forvente av barnehagen. 

Hvis du mener at barnehagen ikke oppfyller kravene til et trygt og helsefremmende miljø i barnehagen må du klage. Du kan klage på barnehagers inne- og uteområder, og barnehagers rutiner. 

Her er noen eksempler på klager vedrørende barnas arbeidsmiljø:

  • Manglende tilrettelegging for barn eller foresatte med funksjonsnedsettelser.
  • Dårlig inneklima, for eksempel mugg, fukt, tung luft eller dårlig lukt.
  • For lite lekeareal, enten utendørs eller innendørs.
  • Manglende eller dårlige soveplasser.
  • Dårlig sikkerhet, for eksempel mangler ved sikkerhetsrutiner, konkrete ting som kan føre til ulykker eller skader, eller at det har skjedd en unødvendig hendelse som førte til eller kunne ført til helseskade.
  • Dårlige hygienerutiner eller smittevern.
  • Dårlig renhold.
  • Uhygieniske eller for få toaletter eller stellerom.
  • Mye støy innendørs.
  • Støy på uteområdet fra for eksempel trafikk eller byggearbeid.
  • Måltidsrutiner. 
  • Uforsvarlig oppussing mens barnehagen er i drift.
  • Dårlige psykososiale forhold, for eksempel at barnet ikke har det bra i barnehagen.
Klage på den pedagogiske virksomheten i barnehagen

Barnehagene er en del av utdanningsløpet, og alle barnehager skal ha god kvalitet på det tilbudet som gis. Alle barnehager skal følge barnehageloven og forskrifter til den, herunder rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.  

Det er barnehagens oppgave å ivareta alle barns behov for omsorg, lek, læring og danning i samarbeid med barnets hjem. Personalet i barnehagen skal møte barn og foreldre med tillit og respekt. Personalet skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og barnehagen skal være et utfordrende og trygt sted for vennskap og felleskap.

Hvis du er misfornøyd med forhold i barnehagen må du ta det opp med barnehagens ledelse. Det er de som er ansvarlig for tilbudet, og som skal samarbeide med alle foreldre. Du kan også ta det opp i barnehagens samarbeidsutvalg. Hvis du ønsker å gå videre med din klage eller bekymring, kan du ta kontakt med barnehagemyndigheten i kommunen. Det er barnehagemyndigheten som har tilsynsansvar i alle barnehager.

Her er noen eksempler på tema som kan være bakgrunn for klage:

  • Uheldig samspill mellom barn
  • Barn som over tid ikke deltar i lek
  • Vanskelig samarbeid med barnehagen
  • Manglende informasjon om barnet ditt
  • Manglende pedagogisk innhold
  • Barns manglende mulighet til å påvirke barnehagehverdagen sin
  • Lite utfordrende og stimulerende leke- og læringsmiljø både ute og inne
  • Stor utskiftning av personalet over tid
Hvordan klager jeg?

Du kan gjerne ringe oss dersom du ønsker å drøfte saken, men vi ønsker skriftlige klager.

Vi jobber med å få på plass elektronisk skjema for klage, men fram til dette foreligger ber vi deg om å sende klagen til Narvik kommune. Du kan benytte e-postadressen postmottak@narvik.kommune.no, eller sende per brev til Narvik kommune, postboks 64, 8501 Narvik.

Ikke send personlige opplysninger per e-post, dette må du sende med brev. Personlige opplysninger er blant annet opplysninger om noens handlinger, væremåte eller helse. Etter at vi mottar en klage vil du få tilbakemelding innen tre uker om hva vi gjør med saken.

Er det noe jeg kan gjøre før jeg klager?

Som hovedregel anbefaler vi at du tar kontakt med pedagogisk leder eller styrer i barnehagen, før du sender inn klagen til kommunen. Å løse en sak på lavest mulig nivå er hensiktsmessig for alle involverte parter.

Du kan også ta opp forholdet med barnehagens samarbeidsutvalg (SU) eller foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) eller med barnehagens eier.

Dersom dette ikke løser saken, eller du ikke ønsker å ta det opp med dem, kan du ta kontakt med oss i kommunen. 

Hva skjer med klagen min?

Når vi mottar klagen vurderer vi først hvilket ansvarsområde klagen faller inn under, og hvor alvorlig klagen er. Klager på forhold som kan medføre overhengende helsefare har høy prioritet hos oss, og da kan du forvente raskt svar.

Hva vi gjør med saken avhenger av hvor alvorlig forholdet som klages på er, og hva du som klager ønsker at skal skje videre. I noen tilfeller er det nok med en telefonsamtale med styrer, andre ganger avtaler vi et tilsyn med barnehagen, eller vi kommer på uanmeldt tilsyn.

Saksgangen ved klager følger forvaltningslovens prinsipper. 

Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger vil vi ikke offentliggjøre den, men enkelte ansatte i barnehagen kan få se klagen du sender til oss dersom de ber om det. Det er fordi barnehagen er part i saken og dermed har rett til utvidet innsyn. Du kan få be om å være anonym dersom du har god grunn til det, men vi kan ikke garantere at du får være anonym. 

Etter et eventuelt tilsyn sender vi ut en tilsynsrapport, eller vi sender barnehagen pålegg om å gjøre endringer. Du som klager vil få kopi av tilsynsrapporten eller pålegget vi sender til barnehagen. Du kan komme med innspill dersom du er uenig i vår konklusjon. Du kan også be om et møte med barnehagen hvor vi er til stede, noe vi forsøker å få til dersom vi har kapasitet til det.

Kontakt oss

Kontaktinformasjon barnehagemyndigheten

Rådgiver
Ida Trældal Rystad

76912301

Send e-post

Kontaktinformasjon miljørettet helsevern

Rådgiver
Katja Larsen Bergsrud

76913535

Send e-post

Postadresse

Barnehagemyndigheten / Miljørettet helsevern
postboks 64,
8501 Narvik.