Barnehagen vår ligger i idyllisk til nede ved sjøen. Her er lite trafikk og kort vei både skog, fjære og sentrum. Dette gir mange muligheter for allsidige opplevelser både innenfor barnehageområdet og turer i nærmiljøet.
Vi er inspirert etter Reggio Emilia-pedagogikk. Utgangspunktet er barns skapende ressurser, evner og muligheter til å utvikle sine «100 språk». Målet er at barna skal få så mange innfallsvinkler som mulig. Det er tre faktorer som påvirker utviklingen: de voksne, de andre barna og det fysiske miljøet. Dette krever voksne som involverer barn, som tør å ikke vite hvor «veien ender» og gir barn mulighet og tid til å reflektere. Hvis et barn skal kunne velge, må det kjenne til mulighetene.
Gjennom prosjekter og sosial lek utforsker barna og voksne sammen. Det er gjennom å skape undring, nysgjerrighet og motivasjon at barn lærer. Lek er viktig og aktivitetene i barnehagen er derfor lekpreget og tar utgangspunkt i barns interesser og nysgjerrighet. Barn skal være trygge nok til å være nysgjerrig på livet og finne sin plass i det store fellesskapet med andre. Sosial tilhørighet og medvirkning er derfor viktig. Barn må få være medspiller i deres egen hverdag.
Barnehagen Victoriahavn er en LP-barnehage. LP står for Læringsmiljø og pedagogisk analyse, dette er en metode som gir personalet et godt verktøy for å jobbe med det sosiale miljøet i barnehagen. Vi er også med på prosjektet: «inkluderende barnehager og skoler» sammen med Narvik kommune (gjennom udir). Prosjektet heter: « Gleding mot mobbing, det er artig å være grei».
Målet er BARNETS BESTE: Vårt motto er leke, lære og vokse sammen.
Personalet i Barnehagen Victoriahavn har god og variert faglige kompetanse. Vi er en aktiv lærlingebedrift og er spredt i alder og erfaring.
Eiere i Barnehagen Victoriahavn er Monica Eline Tårstad og Karen Elise Fjelde. Begge arbeider selv i barnehagen som pedagog og daglig leder.