Råd for personer med funksjonsnedsettelser

Gruppebilde rådet for personer med funksjonsnedsettelser. - Klikk for stort bilde

Rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Narvik Kommune har et forholdsvis vidt mandat, noe som gir store muligheter for hvilke saker rådet kan jobbe med.

Rådets møteplan og sakspapirer er tilgjengelig på Narvik kommunes innsynsportal:

Sakspapirer Råd for personer med funksjonsnedsettelse

Publikum kan kontakte rådet enten direkte via leder, eller gjennom Narvik kommune:

E-post merket Råd for personer med funksjonsnedsettelser

Postmottak Narvik kommune

Rådet velges for 4 år av kommunestyret i starten av hver periode og arbeider etter reglement vedtatt av kommunestyret.

Reglement Råd for personer med funksjonsnedsettelse (PDF, 163 kB)

Hovedområder og strategi

Rådet for personer med funksjonsnedsettelse har delt inn sitt virke i 5 hovedområder og har en strategiplan som peker på overordna mål innen hvert av de fem:

• Plan- og byggesaker
  • Samferdsel
  • Omsorg
  • Idrett og kultur
  • Oppvekst

Henvendelser

Rådet skal sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i alle saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelser.

Rådet skal forelegges alle saker som spesielt angår mennesker med nedsatt funksjonsevne i kommunen. Rådet har rett til å avgi uttalelser til disse.

Råd for personer med funksjonsnedsettelser tar ikke opp saker som gjelder enkeltpersoner, men saker av prinsipiell karakter som berører personer med funksjonsnedsettelser som gruppe.

Saker av prinsipiell karakter kan være tilgjengelighet, likestilling og arbeid mot diskriminering.

Mål

Universell Utforming innen 2025 er Narvik kommunes mål sammen med resten av Norge.

Regjeringens handlingsplan - Norge universelt utformet 2025

Den grunnleggende ideen bak universell utforming er å utforme samfunnet slik at så mange som mulig kan delta aktivt, uavhengig av funksjonsevne.

Medlemmer

Rådet består av 7 medlemmer, hvorav 2 skal være folkevalgte i Narvik kommunestyre. Det skal være 3 varamedlemmer.

Rådet for personer med funksjonsnedsettelser
Navn E-post Rolle
Morten Jensen Wedø morten.wedo@narvik.kommune.no Leder