Internasjonal Stetinden-jubel

«Oh my lord!», «Amazing», «Magical place», «Oh my gosh sign me up!!!».

Ragnhild Ås Harbo fra Visit Norway foran Stetinden. - Klikk for stort bildeOVER ALL FORVENTNING: I begynnelsen av september var Ragnhild Ås Harbo fra Visit Norway i Narvik blant annet for å bestige Stetinden og å lage film til sosiale medier om dette. Responsen har vært over all forventning. Visit Norway

En rundt 50 sekunder lang video om Norges nasjonalfjell Stetinden laget av Visit Norway har fått en del av det internasjonale publikummet til å gi seg ende over.

– Det er et kjempeengasjement og en enorm begeistring. Dette er kjempegøy, sier Ragnhild Ås Harbo, konseptleder for sosiale medier hos Innovasjon Norge.

I starten av september tok hun beina fatt og gikk til topps på Stetinden. På turen fikk hun, i tillegg til selve opplevelsen Stetinden, med seg den spektakulære utsikten, en strålende solnedgang og et magisk nordlys. Opplevelsen bidro til  at hun måtte felle noen tårer – både en og to ganger.

Opplevelsen ble dokumentert i en kort video som hun nå på fredag (den 13.!!!) publiserte på Visit Norways kontoer på Facebook, Instagram og Tiktok. Videoen ble raskt fanget opp av det internasjonale publikummet.

– Da jeg kom på jobb tirsdag var helt spinnville tall det første jeg fikk høre om. Det er veldig mange som ser filmen, og visningstiden, altså hvor mange sekunder de ser, er sinnsykt bra. Reelen er den mest sette på vår instagram siden 24. august, så det er kjempebra, og gjennomsnittlig visningstid er 14 sekunder.

Selv om 14 sekunder kan høres kort ut, så presiserer Harbo at dette er veldig bra når vi snakker om sosiale medier.

– Det forteller oss at mange har sett hele videoen og fått med seg nordlyset på slutten.  Og i tillegg er det veldig mange som har lagret filmen for å kunne se den på nytt. I øyeblikket er det vel mer enn 1.200 lagringer. Det er et vanvittig tall, jubler Ragnhild Ås Harbo.

Det at folk lagrer filmen kan nemlig bety at dette er et konkret tips de vil ta med seg videre, forklarer hun.

I jobben sin reiser Ragnhild Ås Harbo land og strand rundt for å lage gode historier som skal spres verden rundt på sosiale medier. Hensikten er å skape et engasjement som i sin tur resulterer i økt besøksturisme til Norge.

To personer på toppen av Stetinden med solnedgangen i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeTIL Å MISTE PUSTEN AV: Få ting kan måle seg med skuet fra toppen av Stetinden. Det er til å miste pusten av – spesielt når været og solnedgangen bidrar slik som da Ragnhild Ås Harbo fra Visit Norway tok seg til topps i starten av september. Visit Norway

Da hun var i Narvik i begynnelsen av september sto både Stetinden og vandring på Rallarveien fra Riksgrensen til Rombaksbotn, altså Norge på tvers, på menyen. Begge opplevelsene er det produsert korte filmer av – skreddersydde for publikum på sosiale medier. Og først ut med publisering var altså Stetind-historien.

Responsen på den filmen er altså upåklagelig. Mens vi intervjuer på telefonen, klikkes, likes, kommenteres og lagres det over en lav sko – i  blant annet Skottland, Nederland, Dubai, Latvia og USA. Folk storkoser seg med bildene fra Narvik.

Ragnhild Ås Harbo er storfornøyd med at hun tydelig har truffet blink med fortellingen sin.

– Dette er en opplevelse som står høyt, og her har vi truffet nerven hos de som sitter der ute og drømmer om steder de gjerne skulle besøkt. Skal disse stedene bli valgt må folk vite om dem. Oppdraget vårt er å markedsføre Norge internasjonalt som turistmål, og dét bidrar vi til blant annet gjennom denne filmen, sier hun.

Selv om oppdraget er internasjonalt, har Stetind-filmen også fått mange visninger i Norge, og en del av de til rundt 150 delingene av filmen på Facebook er også gjort av entusiastiske norske brukere.

Det synes Ragnhild Ås Harbo at er kjempebra, for Stetinden trengs å markedsføres også her i Norge. Ikke minst at det er mulig for svært mange å selv gå, om ikke helt til topps, så i hvert fall i hvert fall deler av turen.

– Jeg kjente til Stetinden som Norges nasjonalfjell, men det var først nylig at jeg ble oppmerksom på at også jeg selv faktisk kunne klatre opp på toppen. Da Visit Narvik kontaktet meg og lurte på om jeg ville gå Stetiden, var jeg ikke vanskelig å be. Det var bare å pakke sekken.

– Nå må jeg understreke at jeg ikke har høydeskrekk, er i relativt god form, og hadde følge av en som kan fjellet og ruten opp og ned. Det er nok tre forutsetninger som bør være på plass for å få en trygg og vellykket tur; du bør være turvant, ikke ha høydeskrekk, samt være i følge med guide, sier hun.

Persom som klatrer i bratt fjellside på Stetinden. - Klikk for stort bildeKAN OPPLEVES SKUMMELT: Å ta seg til topps på Stetinden er i enkelte partier en luftig opplevelse. Man skal vite hva man gjør. Men er du ikke plaget med høydeskrekk, er i god form, og blir guidet av erfarne kjentfolk, er turen så absolutt å anbefale. Visit Norway

Stetinden er nå gjenstand for en rekke realityserier, både en norsk og flere utenlandske, der målet er å ta seg til topps på nasjonalfjellet. Det vil helt sikkert øke oppmerksomheten på området som reisemål.

Etter å også ha gått Norge på tvers langs Rallarveien, konkluderer Ragnhild Ås Harbo med at det slett ikke vil være noen bomtur.

– Narvik ligger jo kjempegodt posisjonert, nært både Lofoten og Senja, med storslått natur og mange kule ting å gjøre for de spenningssøkende. Narvik er definitivt et sted du kan dra til og så skryte av det etterpå, slår Ragnhild Ås Harbo fast.

Reelen fra Stetinden på Instagram finner du her.

Og tilsvarende på Facebook finner du her.
- - -
Visitnorway eies av Innovasjon Norge og har til oppgave å promotere Norge som reisemål.